Prima pagina arrow SPECTACOLUL CUNOASTERII arrow Dirijabilul se reintoarce?! 09 Jun 2023
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 1 vizitator online

Dirijabilul se reintoarce?!

Imprimare E-mail
miercuri, 30 august 2000

          Transporturi Între 1 si 5 iulie 2000, la Fridrichshaffen, la nordul lacului Constance, a avut loc un simpozion dedicat marcarii unui secol de la primul zbor al unui zeppelin (2 iulie 1900).
          
           Nu este înca vie în fata ochilor imensa trena de flacari care muscau din trupul zvelt al avionului supersonic de pasageri „Concorde", în cele câteva zeci de secunde ale disperatei încercari de a se desprinde de pamânt, într-un ultim, tragic avânt spre înalt.
          Transporturi Între 1 si 5 iulie 2000, la Fridrichshaffen, la nordul lacului Constance, a avut loc un simpozion dedicat marcarii unui secol de la primul zbor al unui zeppelin (2 iulie 1900).
          
           Nu este înca vie în fata ochilor imensa trena de flacari care muscau din trupul zvelt al avionului supersonic de pasageri „Concorde", în cele câteva zeci de secunde ale disperatei încercari de a se desprinde de pamânt, într-un ultim, tragic avânt spre înalt... În catastrofa recent petrecuta la Gonesse, în apropiere de Paris, au pierit 113 oameni. Indiferent care sunt cauzele de natura tehnica ale catastrofei, se pare ca, si în acest caz, zeii parca au vrut sa ne aduca aminte ca trebuie mereu si mereu sa platim pentru cutezanta tributul de jertfe...
           ...Cu 63 de ani în urma, pe 6 mai 1937, la Lakehurst (New Jersey, SUA), dirijabilul „Hindenburg", un imens trabuc zburator, s-a transformat, ca si „Concorde", în numai câteva secunde, într-o gigantica torta de hidrogen în care au pierit 36 de persoane. A fost tragedia care a aruncat în uitare, pentru decenii, masinile de zbor „mai usoare decât aerul".
          
           Dupa 63 de ani...
          
           ...Paranteza care s-a deschis la 6 mai 1937 în istoria dirijabilelor s-a închis în anii din urma. Necesitatile economice forteaza cautarea unei solutii de înlocuire a transporturilor maritime - ieftine, dar mult prea lente -, a celor aeriene - foarte rapide, dar mult prea costisitoare -, dar si a transporturilor terestre - care presupun mari investitii în infrastructura, sunt foarte energofage si poluante. Asa a fost redeschis sertarul în care zacea dosarul dirijabilului. Fara îndoiala, nu chiar din punctul catastrofei lui „Hindenburg", ci tinându-se cont de progresele stiintei si tehnicii petrecute în tot acest rastimp. Astfel, hidrogenul, extrem de usor inflamabil, a fost înlocuit cu heliu, un gaz rar, de asemenea mai usor decât aerul, însa neinflamabil. Firma olandeza RA Design lucreaza în prezent la proiectul „Rigid Airship 180", unicul proiect de dirijabil dotat cu o structura rigida, care realizeaza sinteza dintre structurile metalice clasice ale zeppelinelor germane din perioada interbelica si tehnologiile actuale - îndeosebi motorizarea, sistemele de comanda si învelisul din materiale sintetice ultrausoare, antistatice. Aparatul masoara circa 180 m lungime (de 2,5 ori mai lung decât fuselajul unui „Boeing" 747!) iar volumul sau este în jur de 180.000 mc. El poate transporta o sarcina utila de 35 t si poate primi în cabina sa 240 de pasageri.
           Alte doua programe, „Zeppelin NT" si „Cargo Lifter C 160", au fost dezvoltate în patria dirijabilelor, Germania, marcând renasterea acestui gen de masini zburatoare. „Zeppelin NT" (de la New Technologies) a efectuat deja primul sau zbor în septembrie 1997, acumulând pâna în prezent aproximativ 400 de ore de încercari în zbor, dar are nevoie de înca alte 300 de ore pentru a putea primi de la autoritatea aeronautica germana certificarea pentru transportul de pasageri. Aparatul evolueaza cu o viteza de croaziera de 100 km/h (130 km/h viteza maxima), dispune de o cabina care poate adaposti 12 pasageri si 2 piloti, are o autonomie de zbor de 900 km la o altitudine de 2055 m. Chiar daca este mai mic decât stramosii sai - „Graf Zeppelin", care a facut înconjurul lumii, avea 236 m lungime - motorizarea si structura sa sunt cu totul originale. Structura semi-rigida este realizata dintr-o armatura metalica extrem de usoara si de rezistenta, realizata din materiale compozite si aliaje de aluminiu.
          
           Cum zboara un dirijabil?
          
           Simplu, s-ar zice! si totusi, nu atât de simplu pe cât suntem tentati a crede... Pentru ca, pe masura ce aparatul se înalta tot mai sus în vazduh, volumul fuselajului se umfla, datorita diferentei de presiune dintre interiorul si exteriorul anvelopei, si ar trebui ca heliul sa fie evacuat pentru echilibrarea presiunii, tinând seama de faptul ca volumul dirijabilului este si trebuie sa fie constant. Solutia aleasa de constructorii contemporani este deosebit de eleganta: interiorul contine, pe lânga heliu, si niste balonase umplute cu aer care, pe masura ce dirijabilul îsi continua miscarea de ascensiune iar gazul inert îsi mareste volumul - si deci presiunea asupra peretilor -, este evacuat printr-un sistem dirijat de valve. Practic, este vorba de aplicarea faimoasei Legi a lui Arhimede, descoperita de acesta, zice traditia istorica, pe când se afla în scaldatoare (forta, dirijata de jos în sus, este egala cu greutatea volumului de fluid dislocat). În momentul în care aerul este evacuat în întregime din balonase, sub presiunea heliului, dirijabilul a atins altitudinea maxima, miscarea ascensionala oprindu-se. Pentru coborâre, este suficient ca balonasele sa fie din nou umplute - partial sau total - cu aer din exterior si aparatul se va stabiliza la o altitudine în care forta lui Arhimede a momentului echilibreaza greutatea. Pentru a contracara efectul curentilor de aer, mai ales la plecare si la sosire, dirijabilele actuale sunt dotate, in plus fata de motoarele de mars, cu inca un motor amplasat în coada, a carui elice este orientabila, spre a permite mentinerea stabila a aparatului în conditiile unui vânt lateral.
          
          Viitorul unui „monstru" aerian
          
           Nu, nu e deloc exagerat sa socotim viitorul „Cargo Lifter C 160" - proiectat de firma germana cu acelasi nume, „Cargo Lifter AG" - ca fiind un veritabil monstru zburator! Studiile, începute în 1994, au luat în calcul dimensiuni cu adevarat uimitoare: 260 m lungime, 65 m diametru, 420.000 mc volum de heliu! Cu alte cuvinte, cel mai mare dirijabil al tuturor timpurilor! Dotat cu o structura semi-rigida, el va putea transporta 160 t sarcina utila pe o distanta de 10.000 km (o sarcina utila superioara celui mai mare avion actual de transport din lume, AN 124, care are o capacitate de 124 t). Sistemul destinat transportului de marfa masoara 50 m lungime si o latime de 7,5 m, având o capacitate de 36 containere standard! Specialistii firmei estimau, în februarie 2000, ca intrarea în serviciu comercial a primului aparat va avea loc în cursul anului 2004. Un aparat demonstrativ similar, însa la scara 1/8, a si efectuat primul sau zbor în octombrie 1999. Cât priveste primul prototip destinat testelor de certificare, acesta va zbura pentru prima data în anul 2002. Calculele economice au dovedit ca, la o cerere mondiala anuala de transport marfuri de circa 300 milioane t, cât este în prezent, fie si numai 10 la suta din cerere daca va fi asigurata cu circa 200 de dirijabile „Cargo Lifter C 160", atunci proiectul se va dovedi un mare succes nu numai tehnic si tehnologic, ci si economic... În prezent, firma este preocupata de instalarea unei retele cu acoperire mondiala, pentru servirea acestor dirijabile. Acestea fiind premisele prezentului, se poate estima ca dirijabilelor le sunt larg deschise portile viitorului!
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 13,00 lei
- 2 luni: 26,00 lei
- 3 luni: 39,00 lei
- 4 luni: 52,00 lei
- 5 luni: 65,00 lei
- 6 luni: 78,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (90 euro sau 100 $, un abonament pe sase luni; 45 euro sau 50 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
WhatsApp:
0722.625.622
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Cele mai mari lacuri ale planetei in pericol sa dispara!
» Georgia Tann – „hoata de copii” care a socat America
» Ce stia spionajul australian despre OZN-urile americane (2)
» Cum tratam cosurile?
» Salata de cartofi cu peste afumat
» Muzica inspirata din natura
» Universitatea Oxford
» O estetica a savorilor gastronomice
» Paradisul dintre ape...
» Apendicita: de ce apare, cum „dispare”
» Proiectul Eminescu
» Filme care au distrus carierele unor staruri
» Horoscopul saptamanii: 5-11 iunie 2023
» 1 iunie 2001 – Asasinarea familiei regale din Nepal
» Tema: „MEDICI SI MEDICINA”
» Provocarea aviatica a viitorului: zborul comercial suborbital
» Cine a fost „Cocosatul de la Notre Dame”?
» Ce stia spionajul australian despre OZN-urile americane
» Supa de porumb
» Sfaturi utile
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9