Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow Dupa „Concorde”
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 13 vizitatori online

Dupa „Concorde”

Imprimare E-mail
miercuri, 14 martie 2001

           Una dintre pietele uriase ale planetei este cea a aeronauticii. Peste 30000 de „nave zburatoare” vor lega orasele, tarile, continentele, pe la mijlocul anului 2020, antrenând cercetarea stiintifica, afaceri serioase, locuri de munca.
           Una dintre pietele uriase ale planetei este cea a aeronauticii. Peste 30000 de „nave zburatoare” vor lega orasele, tarile, continentele, pe la mijlocul anului 2020, antrenând cercetarea stiintifica, afaceri serioase, locuri de munca. Homo viator, calatorul etern, a prevazut expansiunea industriei zborului înca din anii’60, atunci când proiectantii si creatorii faimosului „Concorde” au adus pe lume aceasta bijuterie supersonica, de un vârf de lance al veacului XXI. Dar i-au jignit pe americani, asa ca din boicotul care a urmat (critici la adresa bangului sonor, a consumului de carburanti etc.), doar 14 Concorde-uri au fost lasate sa vina pe lume, împartite fiind între Air France si British Airways si cu un excelent bilant de zbor, în cei peste 30 de ani functionare. Si, din pacate, dupa accidentul de la Paris, se pare ca acest „capitol Concorde” s-a încheiat cu totul.
           Dincolo de invidia americana, supernavele trebuie însa proiectate, caci veacul XXI are alt pas, alta cuprindere, globalizarea galopanta le cere. Asa ca americanii însisi proiecteaza un „Superconcorde” prin programul HSR (High Speed Research), o aeronava care va zbura cu de 2,4 ori viteza sunetului (Mach 2,4), va avea autonomie de 10000 km si va purta la bord 300 de persoane, platitoare ale unor bilete cu tarif special. Nici urmasii proiectantilor primului „Concorde” n-au renuntat la know-how, astfel ca aeronautii europeni au deja gata proiectul unui „Superconcorde” (chiar asa se numeste), cu Mach 2, 10000 km autonomie si capacitatea de a ridica în stratosfera 250 de pasageri din, sa zicem, Londra sau Paris, pentru a-i depune, dupa trei ore de zbor, pe coasta atlantica a Americii de Nord. A aparut si un al treilea competitor, Japonia, cu ceea ce se numeste HYPR (în englezeste: Hypersonic Propulsion System Research) cu Mach de 2-2,4, 11000 km autonomie, pentru 250 sau 300 pasageri ai anilor 2010-2015. Parasind, pentru câteva rânduri, transportul de pasageri, sa aruncam o privire si asupra altor aparate de zbor, cele „cosmice” – o facem împreuna cu superba emisiune TV Discovery –, si descoperim ca doua programe, „Clipper Graham” si „Clipper Canyon”, înseamna utilizarea materialelor compozite de foarte înalta performanta, a aripii aerodinamice „Delta” si a unui nou motor, de tipul „Scramjet”. Din aceasta combinatie, spunea la televizor Aletta Jackoson (fosta participanta la programul „Gemini”), pot iesi aeronavele din seria „X”, capabile sa serveasca, peste cinci-zece ani, statia ISS, adica International Space Station, pe care o construiesc americanii si rusii, pe orbita, în jurul Pamântului. Cu un (viitor) motor „Hyper X”, o nava-racheta X-33 va fi vehiculul urmator: cu o singura treapta, cu duze ajustabile (extensibile, caci la o înaltime mai mare jetul rachetei trebuie sa fie mai larg); în paralel, se lucreaza însa si la proiectarea lui SRFH, un avion de vânatoare pe care NASA îl face pentru Air Force. Dar vehiculul aerian de cea mai mare perspectiva este „Venture Star”, cel care va înlocui, peste un deceniu, navetele spatiale de astazi: tot o racheta cu o singura treapta, cu sapte jeturi, planor la întoarcere si care, la numai sapte zile de la aterizare, poate decola din nou. Are capacitate mare de încarcare, „lucreaza” ieftin (ridica 1 kg nu la pretul de 22000 dolari, cum se întâmpla acum cu naveta spatiala, ci la 2200 dolari); evident, va fi folosit la plasarea satelitilor pe cer si ca „autobuz” pentru ISS (pe care va exista si o „barca de salvare” cosmica, X-38, proiectata în cadrul aceluiasi program).
           ...Înghesuiala mare în ceruri, dupa „Concorde”.
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Cand studile sunt eronate
» Tancuri sovietice la Praga
» O organizatie pentru studiul OZN
» Supa-crema de gulii
» Alura tinereasca
» Jurnalism inainte de Hristos
» Jurnalism inainte de Hristos
» Tarragona – oras roman
» Triumful unui romantic
» Arta plastica preistorica
» Ce-i mult, nu-i bun!
» A vedea dincolo de chipuri
» Cand dragostea „ca-n filme” devine realitate
» Horoscopul saptamanii: 10-16 decembrie 2018
» 6 decembrie 1421- S-a nascut Henric al VI-lea al Angliei
» Tema: „URIASII”
» Inselatorii cu studii stiintifice
» Puterea unei Ă®mparatese
» Incidentul „Tornado”
» Friptura Ă®nnabusita
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9