Pretutindeni pe Terra exista reprezentari, vechi de sute si mii de ani, extrem de stranii, ale unor personaje care poarta in mana obiecte ce seamana izbitor cu posetele de astazi sau, daca vreti, cu niste valize diplomat.
Nu e absolut deloc o gluma, iar respectivele imagini (aproape intotdeauna basoreliefuri in piatra) au fost identificate la un mare numar de civilizatii antice: in numeroase temple din Turcia, pe decoratiuni maori din Noua Zeelanda, in constructii ale olmecilor, veche populatie precolumbiana din America Centrala... De la Cosmos la valiza cu intelepciune Prima observatie ar fi ca fiecare sculptura prezinta propriile sale detalii, motive si materiale. Uneori, „geanta” e asezata pe sol, alteori tinuta de manerul in forma de semicerc situat deasupra. O teorie destul de hazardata pretinde ca imaginea ar reprezenta de fapt Cosmosul: semicercul ar fi emisfera celesta, iar dreptunghiul (corpul „posetei”) ar evoca Pamantul. In vechile culturi africane, indiene si asiatice, formele sferice erau asociate cu simbolul spiritualitatii, iar cele geometrice infatisau Terra si realul. Prin urmare, asocierea celor doua evocau reunificarea: Cosmosul. Pietre sculptate la fel s-au descoperit si in alte locuri. Una dintre ele, in vechiul Irak, dateaza din anii 880-859 i.Hr., din vremea asirienilor. O alta provine din culturile mezoamericane si are vechimea estimata intre anii 1200 si 400 i.Hr. Pe fiecare, un personaj uman tine in mana respectiva „geanta”. In simbolistica artei asiriene, acest obiect (sa-i spunem, mai simplu, cos sau paner) continea un praf magic, iar la olmeci ierburi pentru fumat; foarte posibil, cu insusiri psihotrope, de genul celor fumate de samani pentru a intra in contact cu lumea spiritelor. De asemenea, in cultura maori, apare un erou coborat pe Pamant din ceruri si aducand cu el trei asemenea „valize” umplute cu intelepciune. De aceea, ele erau obiecte de veneratie si de recunostinta adusa zeilor care au oferit oamenilor cunoasterea. Internetul antic adus din ceruri Vechile hieroglife egiptene „traduc” usor diferit aceeasi imagine, interpretarea fiind ca straniile „genti” serveau drept locuinte pentru zei si zeite: ansa reprezinta varful bombat al cortului si patratul evoca pieile de animale ce formeaza peretii. Prin urmare, explicatiile sunt numeroase, dar foarte asemanatoare, totusi ele nu elucideaza nicidecum misterul care le invaluie. Acelasi lucru, si in cazul imaginilor similare din Sumer (antica Mesopotamie), Statele Unite sau Göbekli Tepe (sud-estul Anatoliei), la mayasi, azteci sau tolteci. Un lucru pare a fi totusi destul de clar: culturile antice respectau una si-aceeasi schema, de unde concluzia ca erau strans legate intre ele. Unii istorici si arheologi au avansat chiar o teorie care ar putea avea sens: stravechii anunnaki si zeii care, potrivit miturilor, au vizitat civilizatiile maya, azteca, tolteca si olmeca, aducandu-le si importante cunostinte vitale pentru a se dezvolta, ar putea fi in realitate aceleasi fiinte „cosmice”. Cunostinte sau elemente de cunoastere, de stiinta, transportate in enigmaticele „genti”. In aceeasi imagine, un alt detaliu i-a intrigat pe cercetatori, dar o explicatie rezonabila nu s-a putut gasi. Personajele purtatoare ale „gentilor” au la incheietura un gen de bratara care seamana izbitor cu ceasurile de mana din zilele noastre. Iar toate aceste amanunte, precum si felul in care este transportat ciudatul obiect aduc frapant cu atat de reala si totodata nelinistitoarea purtare a sinistrei „valize atomice”, legata de mana cu un sistem de tipul catuselor! ADRIAN-NICOLAE POPESCU
|