Prima pagina arrow FEMINA CLUB arrow Masinile autonome, de ce avem nevoie de ele? 19 Sep 2020
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 2 vizitatori online

Masinile autonome, de ce avem nevoie de ele?

Imprimare E-mail
marži, 07 iulie 2020

(Urmare din numarul trecut) 

Deocamdata se pare ca încet-încet intra pe piata lumii automobilele hibride si electrice. Viitorii zece ani ar trebui sa aduca pe piata, si nu doar pe pistele de testare, automobilele autonome. De ce avem nevoie de ele?

Daca ne luam dupa reprezentarile graficienilor artisti, automobilele autonome ale viitorului ar trebui sa arate ca niste „sufragerii” pe roti, departe însa de vechile rulote tractate, la moda prin anii 60 ai secolului trecut. Mai mult un loc de relaxare si buna dispozitie între doua drumuri, urbane sau interurbane, departe de stresul provocat de traficul infernal, de pietonii neatenti, de situatiile neprevazute, de ochii nedezlipiti de parbriz si atentia încordata la maximum. Computerele, senzorii si camerele video vor avea grija de sofer, soferii vor avea grija de computere

 În privinta acestor masini fara sofer, visul automobilistilor de viitor, lucrurile nu sunt înca suficient de clare si asta deoarece, dincolo de posibilitatile tehnologice, ramân problemele de infrastructura si cele de siguranta, a conducatorilor dar si a participantilor la trafic, care însa nu sunt rezolvate.

 Din acest punct de vedere suntem azi cu masini de Nivel 0, cele clasice, în proportie de 95 la suta, si cu timide intrari pe piata a masinilor de Nivel 1 si 2 de automatizare si autonomie. Se fac eforturi pentru aducerea pe soselele lumii a masinilor electrice si hibride, unde lucrurile sunt mai putin complicate în comparatie cu cele autonome. Si problemele se complica si mai mult pentru nivelul de automatizare superior.

 Astfel, Nivelul 3 de automa-tizare ar trebui sa permita soferului un anume grad de relaxare atunci când lasa masina pe mâna sistemelor computerizate autonome, dar el este obligat, nu doar de lege, dar si de situatiile neprevazute ivite în trafic, sa poata prelua imediat controlul asupra masinii. La acest Nivel 3 sunt capabile sa se descurce autonom în traficul pe autostrada la viteze sub 60 km/h (cine îsi doreste sa mearga pe autostrada cu 50 km/h ?), dar se pot descurca cu greu în ambuteiajele urbane. Pentru viteze de peste 130 km/h, în masini autonome standard, mai e de asteptat. Si daca vorbim despre tara noastra, aceasta asteptare s-ar putea prelungi pâna înspre 2040, dupa parerea specialistilor.

 De la Nivelul 4 de automatizare pe masinile autonome ale viitorului intram deja în S.F. si asta deoarece acum soferul nu mai este obligat sa tina mâinile pe volan, se lasa la voia sistemelor computerizate, putând sa traga chiar si un pui de somn, pentru ca masina va fi capabila sa se descurce singura, nu chiar în orice situatie, dar îm majoritatea situatiilor de trafic din anumite zone, cum ar fi autostrazile special marcate, zonele periurbane si chiar zonele urbane.

 Dar chiar si asa, în situatia în care masina autonoma va decide ca nu poate face fata situatiei în trafic, iar soferul nu intervine din cauza ca e preocupat de citirea unui raport sau pentru ca trage un pui de somn, ea va lua hotarârea sa traga pe dreapta, într-un loc sigur, unde va astepta interventia salvatoare a soferului.

 Acesta ar fi ultimul caz în care automobilistul va putea sa actioneze într-o situatie de urgenta, pentru ca Nivelul 5 de automatizare, prevazut pentru finalizare pentru anul 2028, va însemna masina autonoma integral, masina care se conduce absolut singura prin traficul urban, cel mai dificil si mai complex, cu exceptia drumurilor de tara nemarcate, care vor ramâne mult timp de acum înainte prea îndepartate pentru capacitatile ei.

 Masinile-concept prezentate de constructori sunt deocamdata sub forma unor viziuni artistice: automobilul nu mai are volan, pentru ca interventia soferului nu doar ca nu este necesara, dar nici nu mai este de dorit.

 Absolut toate elementele care tin de sofat sunt efectuate de sistemele computerizate si inteligenta artificiala. O astfel de masina, cu un prototip prevazut pentru 2022, va fi în stare sa învete de la reteaua de sute de mii de alte masini autonome prezente pe drum, astfel încât ea sa devina tot mai sigura pentru sofer si participanti la trafic, punctul cel mai sensibil, de fapt, al întregii povesti tehnologice.

Provocarile transportului personal

 Desigur, masinile fara sofer, autonome, nu înseamna doar o sansa pentru a ne relaxa atunci când suntem în masina. Pentru asta sunt bune si mijloacele de transport în comun. Dimpotriva, masinile autonome sunt o oportunitate de a revolutiona transportul personal. Si o asemenea revolutie ar însemna si beneficii care ar putea schimba viata oamenilor, de pilda a persoanelor cu dizabilitati.

 Se foloseste azi un termen nou, acela de „design inclusiv” care înseamna luarea în considerare, în procesul de proiectare a masinilor autonome, a nevoilor si abilitatilor unei game diverse de oameni.

 Pâna acum, industria auto s-a concentrat în mod traditional pe segmentul  persoanelor cu permise de conducere. Cu toate acestea, persoanele cu dizabilitati constituie o minoritate semnificativa, 22 la suta numai în Marea Britanie (13,9 milioane) daca luam în considerare statisticile din 2016-2017.

 Multe dintre aceste persoane nu pot conduce masinile de astazi, fie din cauza unor probleme precum pierderea vederii, deficiente fizice semnificative sau probleme cognitive. Iar problemele de deplasare sunt unele dintre barierele pe care persoanele cu handicap le mentioneaza, deoarece aceste bariere le îngradesc participarea activa în societate, indiferent ca viziteaza prieteni si familia sau se alatura unui club. Asadar, a face mai accesibil transportul cu masina devine esential pentru îmbunatatirea calitatii vietii.

 Masinile autonome vor înlatura din ce în ce mai mult problemele persoanelor cu dizabilitati de a conduce fizic vehiculele, ceea ce trebuie avut în vedere.

 Sa ne gândim ca simpla parcare, intrarea si iesirea vehiculelor în garaj, prezinta dificultati majore pentru multe persoane cu dizabilitati fizice, nu doar pentru utilizatorii de scaune cu rotile, ci si pentru multi oameni în vârsta, deoarece forta musculara scade odata cu vârsta.

 Masinile autonome vor aduce, de asemenea, noi provocari, cum ar fi nevoia de interfete care sa permita pasagerilor sa selecteze o destinatie sau sa primeasca informatii despre calatoria lor. Pentru a satisface persoanele cu dizabilitati, acestea nu pot fi bazate pe un singur tip de input sau feedback.

 Samsung, de pilda,  produce deja televizoare inteligente accesibile pentru persoane nevazatoare care pot citi utilizatorului textul de pe ecran, oferind  informatii verbale.

 Provocari sunt multiple si în cazul masinilor autonome concepute pentru persoanele cu dizabilitati, dar în ciuda discutiilor si a resurselor implicate în revolutionarea transportului personal, exista putine dovezi ca designul inclusiv va deveni o parte majora a procesului. Desi încercari timide exista.

 Undeva, la începutul anilor 2030, masa critica de masini complet autonome va începe sa trimita în istorie meseria de „sofer”, alaturi de birjari si de calaretii secolului trecut.

GEORGE CUSNARENCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Viata, de la inceputuri
» Ati auzit de ā€˛jurnalismul galbenā€¯?
» Ar putea ufologia sa devina o stiinta?
» Morcovi cu smantana
» Uleiuri antiimbatranire
» Invitatie pe Planeta Rosie
» Colosul din Appenini
» Somnul adancurilor
» Toate drumurile duc la Roma...
» Cum poate fi alungata insomnia
» Filmul istoric la Rasnov
» Cele mai bune filme despre spiritualitate
» Horoscopul saptamanii: 14-20 septembrie 2020
» 10 septembrie 210 i.e.n. ā€“ A murit primul imparat al Chinei, Qin Shi Huangdi
» Tema: ā€˛TINERETEā€¯
» Intoarcerea la analog
» Tabloul care a schimbat istoria Angliei
» Al treilea articol Ozn in The New York Times
» Supa de dovlecei
» 3 masti naturale
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9