Prima pagina arrow TERRA X arrow O lume diforma 19 Sep 2020
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 4 vizitatori online

O lume diforma

Imprimare E-mail
marži, 04 august 2020

Productia artistica spaniola, precum si singularitatea ei constituie rezultatul fuziunii mai multor culturi, care se exprima prin diversitatea esteticilor si elementelor sale iconografice. Astazi, cand imaginarul nostru este bantuit de creaturi fantastice, stim ca ele se nasc prepon-derent din scrieri apartinand speciei literare fantasy.

 In asa-numitul „Secol de aur spaniol” (cu aproximatie, veacurile XVI-XVII), raportarea la istoria autentica, cu sinistra sa Inchizitie, Contrareforma si razboaiele sangeroase, a marcat pictura iberica in mod definitoriu.

Pitici, cersetori, bufoni...

 Cum au putut aceste portrete atipice sa se impuna ca o traditie aproape emblematica a „Secolului de aur” ? Originea lor se regaseste la curtea regala spaniola. Inainte de structurarea „galeriei monstrilor”, tablourile din epoca aveau in prim-plan regii, printii si printesele. Apoi, arta portretului autohtonilor s-a estompat, olandezul Antonio Moro devenind pictorul oficial al lui Filip II.

 Apoi, s-au impus nume noi: Pantoja de la Cruz, Sanchez Coello si mai cu seama Diego Velázquez. Totusi regulile foarte rigide care urmareau crearea unei distante intre familia regala si populatie, pentru ca omul de rand sa creada in esenta divina si deci inaccesibila a suveranilor, au impus o rigiditate dezavantajoasa pentru pictura.

 Intr-un asemenea context apar bufonii si piticii, considerati anormali, dar suficient de importanti pentru a merita sa fie pictati singuri. De altfel, inca din Antichitate, fiintele diforme erau prezente la inaltele curti, avand rolul de a-i distra pe cei puternici. Cei mai pretiosi erau piticii, din care Spania a facut „specialitatea” sa.

 Micii nefericiti erau oferiti altor curti regale drept cadou, dar uneori aveau si un rol politic major, in special ca spioni. De asemenea, serveau si drept contrast: pusi in fata dizgratioasei lor infatisari, membrii familiilor regale, cavalerii nu se puteau simti altfel decat privilegiati de natura. Piticul simboliza natura imperfecta, iar bufonul era o caricatura grotesca si teatrala. Aceste fiinte marginalizate, aparent micsorate de propria lor imagine fizica sau de handicapul mental, au atras totusi interesul si privirea pictorilor.

O psihologie a grotescului

 Care ar fi motivul acestei neobisnuite atractii? Un raspuns imediat s-ar putea referi la realizarea portretelor grotesti, pentru a scoate in evidenta monstruozitatea fiintei, insa impresia e falsa. Tablourile lui Antonio Moro „Piticul cardinalului Granvelle” si „Bufonul Pejeron” sunt sobre si grave: fara artificii, chipurile se detaseaza pe un fundal intunecat.

 Piticul poarta straie somptuoase si arme, amintind astfel de portretul altui pitic, pictat de Juan van der Hamen. Acest tip de haine nefiind accesibile oricui, piticii respectivi aveau, fara indoiala, un statut mult mai inalt decat cel de obiect de distractie sau de jucarie pentru micii printi.

 Seria lui Velázquez acopera o psihologie mai densa, artistul incercand sa exploreze sufletul modelelor sale si neezitand sa picteze ceea ce vede. Privirea piticului Francisco Lezcano pare stinsa, semn al slabiciunii spiritului, pe cand cea a lui Sebastian de Morra sclipeste de inteligenta. In aceste reprezentari, pictorul nu vine cu nicio judecata personala, ci – dimpotriva – face sa se simta umanismul si compasiunea sa. Nu intamplator, el a fost supranumit El Pintor de la verdad („Pictorul adevarului”).

 Aceste reprezentari specifice Spaniei medievale pot fi considerate si un omagiu adus nebuniei – in acea epoca, o categorie mentala apropiata de divin. Spiritele simple primeau statutul unor creaturi ale lui Dumnezeu si prin urmare erau tratate cu respect. In climatul pios spaniol al „Secolului de aur”, vazuti ca „aceia care rostesc adevarul”, oamenii diformi le ofereau pictorilor mult-dorita libertate de a arata in panzele lor realitatea necosmetizata, asa cum persoanele cu sange albastru nici macar nu o puteau concepe.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Viata, de la inceputuri
» Ati auzit de ā€˛jurnalismul galbenā€¯?
» Ar putea ufologia sa devina o stiinta?
» Morcovi cu smantana
» Uleiuri antiimbatranire
» Invitatie pe Planeta Rosie
» Colosul din Appenini
» Somnul adancurilor
» Toate drumurile duc la Roma...
» Cum poate fi alungata insomnia
» Filmul istoric la Rasnov
» Cele mai bune filme despre spiritualitate
» Horoscopul saptamanii: 14-20 septembrie 2020
» 10 septembrie 210 i.e.n. ā€“ A murit primul imparat al Chinei, Qin Shi Huangdi
» Tema: ā€˛TINERETEā€¯
» Intoarcerea la analog
» Tabloul care a schimbat istoria Angliei
» Al treilea articol Ozn in The New York Times
» Supa de dovlecei
» 3 masti naturale
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9