Prima pagina arrow SPECTACOLUL CUNOASTERII arrow Inventii de muzeu
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 8 vizitatori online

Inventii de muzeu

Imprimare E-mail
miercuri, 09 octombrie 2019

Continuam prezentarea inventiilor uitate, amintind acum activitatea lui Justin Capra.

Inventiile lui Justin Capra

 Poate ca putini sunt cei care l-au cunoscut pe inventatorul roman Justin Capra. Eu am avut privilegiul sa-l cunosc si sa stau de vorba cu el despre inventiile sale „nebunesti”, cum le considerau unii, prin anii 80, in Bucuresti. Atunci mi-a aratat masina cu consum scazut de combustibil, despre care spunea ca circula cu 200 de grame de benzina pe suta de kilometri si „cutia neagra”.

 In 1956, a conceput primul aparat individual de zbor: renumitul „rucsac zburator”. Ideea
s-a materializat si a ajuns in SUA, unde a fost brevetata trei ani si jumatate mai tarziu, dar nu pe numele lui ci de americanii Wendell Moore, Cecil Martin si Robert Cumings. A fost un caz de furt de proprietate intelectuala dar ce mai conta!

 Aparatul propus de americani era identic cu cel al lui Capra, doar ca, spre deosebire de cel al inventatorului roman, a intrat in productia de serie. De la acest aparat i s-a tras lui Justin Capra prima arestare, in 1958, sub acuzatia ca ar fi vrut sa fuga din tara cu ajutorul aparatului de zbor pe care il inventase.

 In 1961 inventeaza „cutia neagra”, un dispozitiv ce poate sa reduca partial gravitatia corpurilor, inventie ce i-a atras atentia lui Henri Coanda, cu care a colaborat in diferite proiecte.

 „Prin anii 1970, a proiectat o masina nepoluanta, fara volan si fara pedalier, comenzile facandu-se de la un buton asezat pe carcasa fotoliului. Din aceasta serie, modelul Sarmis EM 4K, cu o greutate proprie de 140 kg si greutatea acumulatorilor de 180 kg, atingea pe drum drept o viteza de 60 km/h”.

 A fost apoi automobilul Virgilius, cu doua roti, cu un motor de avion de 105 CP, vehicul care atingea 300 km/ora si cantarea 250 de kilograme. In 1964, a construit un elicopter portativ, despre care spunea ca „are doar 35 de kg, cu tot cu combustibil, greutatea proprie fiind de 30 kg, forta portanta de 125 kg si puterea 15 CP”.

 Au urmat automobilele din seria Soleta, „modelul F, cea mai mica masina din lume, cu un consum mic de benzina (0.5l/100 km). In seria Soleta, a creat mai multe prototipuri diferite intre ele prin greutate, viteza maxima si consumul de benzina. Soleta 150 Ecor, microautoturismul lui, cantarea 95 de kilograme si era capabil sa strabata 100 de kilometri cu doar jumatate de litru de combustibil. Modelul urmator, Soleta I.C. 200, a venit cu imbunatatiri si ajungea la viteza de 67 km/h”.

 Automobilul Oblio 3C a fost vedeta Salonului Inventika, premiat cu Eco-Prize de Federatia Internationala a Asociatiilor de Inventatori, un model intre scuter si masina, cu motor integrat in roata, electric, care atingea o viteza de pana la 30 km/h si avea o autonomie de 80-100 km.

 La nivelul anului 2000, in ciuda obstacolelor pe care a trebuit sa le traverseze, furtul inventiei, dezinteres, lipsa de intelegere a autoritatilor, inventiile lui Justin Capra insumasera 77 de masini cu consum infim, una mai nastrusnica decat alta, multe fiind prioritati la nivel mondial: 57 de prototipuri de automobile, dintre care 10 cu propulsie electrica, 13 motorete (8 cu propulsie electrica), 7 aparate de zbor neconventionale, un elicopter miniatural. A fost un inventator nonconformist, care construia totul din pasiune si pentru placerea sa personala, dupa cum el insusi declara. Inventiile sale sunt interesante doar ca piese de muzeu care demonstreaza inventivitatea unui om pasionat de inginerie, pentru ca nici una nu a fost produsa in serie, pentru a primi consacrarea nationala sau internationala.

 Din pacate, interese la varf, manate de la spate de presiuni din partea marilor grupari oligarhice care dicteaza politicile de stat, fac ca spiritul creativ al unor cercetatori pasionati sa se franga. Sunt actori care decid ce e bun pentru omenire si ce trebuie eliminat si nu piata independenta si libera. Iar la mijloc, sume gigantice de bani.

Masina de produs cutremure

 Toti specialistii din lume spun ca nici un cutremur de pamant nu poate fi prezis. S-a vorbit mult insa, mai ales dupa o serie de seisme inexplicabile produse in Caucaz sau in sud-estul Asiei, ca in spatele acestor miscari tectonice s-ar afla de fapt agentii militare secrete ale marilor puteri, in stare sa realizeze asemenea experimente pentru a obtine diverse efecte. Nu se stie cat adevar se afla in spatele unor asemenea presupuneri, dar ele sunt azi posibile si datorita faptului ca unii cercetatori si-au imaginat ca aceste cutremure pot fi provocate la comanda. Unul dintre cei care si-au imaginat aceasta posibilitate a fost si cel mai mare inventator al lumii, Nikola Tesla.

 Ideea i-a venit intamplator in timpul unor experiente cu niste oscilatori mecanici. Tesla a reusit sa genereze o unda de o rezonanta atat de puternica incat a zguduit din temelii cladirile din jur. Lucrurile deveneau clare pentru Tesla: cutremurele se pot produce la comanda! O observatie care nu l-a salvat de cateva plangeri la politie din partea unor locatari speriati. Tesla a fost convins ca gasise o tehnica avansata de transmitere a energiei. Era convins, de asemenea, ca putea transforma scoarta terestra intr-o imensa sursa de energie.

 Dar tehnologia gandita de Tesla mai continea posibilitatea de concentrare masiva de energie cu o putere distructiva teribila. Si cum emitatorul sau putea furniza o putere de o suta de miliarde de wati (100 milioane kW), focalizata, aceasta formidabila energie, concentrata pentru o scurta perioada de timp, putea produce 1016 J, echivalentul a zece megatone TNT. Tesla afirma ca dispunand doar de o cantitate foarte mica de energie se pot crea furtuni pustiitoare, dar si cutremure devastatoare care pot distruge continente intregi.

 Celebrul show de televiziune MythBusters difuzat de canalul Discovery a examinat afirmatia lui Tesla potrivit careia a creat o „masina de produs cutremure”. A fost testat fenomenul fizic cunoscut sub numele de „rezonanta mecanica” pe un pod rezervat traficului rutier, care astazi este construit pentru a rezista unor astfel de forte. Cu toate ca un singur pilon de otel a balansat aproximativ un metru in fiecare directie, nu s-au inregistrat efecte de „cutremurare a pamantului”. Sa mai spunem ca, in timpul experimentului realizat de Tesla, cladirile nu erau construite pentru a rezista la o asemenea rezonanta.

GEORGE CUSNARENCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Vom pleca pe alte planete sau vom sta acasa?
» Cine a pus la cale evadarea lui Napoleon?
» Extracorporalitatea
» Masti naturale
» Paste cu legume
» Marele Zid Chinezesc – pentru toata lumea
» Manastirea Segarcea
» Pierdut pentru un mileniu
» Luna plina: seductie si pericol
» Manastirea Putna, centru de spiritualitate, cultura si istorie româneasca (2)
» Filme greu de digerat
» Horoscopul saptamanii: 18-24 noiembrie 2019
» 14 noiembrie 1889 – S-a nascut Jawaharlal Nehru, primul premier al Indiei
» Tema: „VENETIA”
» Inventii care au schimbat fata lumii
» Republica Cospaia – tara fara stapani
» Supermemoria „Akasha”
» Antricot de vaca in sos de tarhon
» Trucuri pentru frumusete
» ADN-ul, noi utilizari
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9