Prima pagina arrow ISTORII UITATE arrow De ce nu se mai construiesc nave de lupt| rotunde?
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 6 vizitatori online

De ce nu se mai construiesc nave de lupt| rotunde?

Imprimare E-mail
miercuri, 30 octombrie 2019

In a doua jumatate a secolului XIX, constructorii de nave au inceput sa faca tranzitia de la lemn – materialul din care ambarcatiunile fusesera facute vreme de mii de ani, de la pirogile primitive la corabiile epocii descoperirilor – la otel.

 Multi ingineri, inzestrati cu imaginatie, au cautat sa experimenteze chiar noi forme de vase. De pilda, inventatorul si armatorul scotian John Elder a pledat pentru construirea unei nave mult mai late decat cele obisnuite, deci capabila sa transporte tunuri mai grele si mai puternice.

 Un asemenea model implica doar o crestere moderata a puterii de tractiune a navei, comparativ cu una clasica. Conceptul l-a interesat in cea mai mare masura pe contraamiralul Andrei Popov, din Marina Imperiala Rusa, dar acesta a dus ideea la extrem, rezultand astfel cea mai curioasa nava de razboi construita vreodata.

 Popov a propus construirea unei nave rotunde, fara laturi drepte, cu carena curbata de jur-imprejur si un fund plat, ca un lighean. Contraamiralul rus sustinea ca modelul circular oferea un deplasament maxim, cu un minim necesar de blindaj (datorita carenei mai scurte). Asta insemna ca nava putea avea la bord tunuri mai grele, expunand doar o mica parte din carena focului direct al inamicului. In plus, datorita formei rotunde a bordajului, orice proiectil care lovea nava ar fi „alunecat” intr-o parte, fara sa provoace pagube serioase.

 De asemenea, fundul plat permitea chilei sa nu se afunde prea mult in apa, astfel incat nava sa poata strabate apele putin adanci din stramtoarea Kerci, unde navele obisnuite riscau sa esueze pe bancurile de nisip. Ca atare, un model al acestei nave a fost construit in 1870, la Sankt Petersburg si lansat pe Marea Baltica. Testul a fost considerat un succes. Cand rezultatele sale au fost raportate tarului Alexandru al II-lea, acesta a ordonat ca navele cu forma circulara sa fie numite „popovka”, in cinstea proiectantului.

 Popov si asistentii lui au inceput apoi sa proiecteze alte si alte nave, Amiralitatea cerandu-le realizarea unei nave cu diametrul de 150 m si un deplasament de 6.000 de tone. Dar, potrivit calculelor, construirea unei asemenea nave ar fi depasit bugetul alocat, asa ca Popov a proiectat o ambarcatiune rotunda mai mica – avand deplasament de 2.500 de tone si un diametru de 33 m. Nava a fost dotata cu doua tunuri de 279 mm, plasate pe o placa turnanta, in mijlocul puntii. Sase motoare cu abur asigurau propulsia, dandu-i posibilitatea sa atinga o viteza modesta – 6,5 noduri. Numita Novgorod, nava a fost lansata la apa in 1873.

 Dar cea mai mare problema cauzata de forma circulara a carenei era faptul ca reducea enorm capacitatea timonierului de a roti nava – era necesara aproape o ora pentru o rotatie completa. Din acest motiv, pe o furtuna puternica nava era, practic, de nedirijat. Totodata, carena plata pe fund crestea forta de tractiune necesara, obligand motoarele sa consume cantitati masive de carbune, pentru a-i da o raza de actiune de doar 480 mile nautice (890 km) la viteza maxima.

 Mai tarziu, a mai fost construita o nava similara, „Viceamiral Popov”, dar lipsa de viteza si de manevrabilitate a celor doua ambarcatiuni nu a permis folosirea lor in razboaie. Ele au devenit, practic, forturi plutitoare, fiind incluse in paza de coasta si neparticipand vreodata la un duel maritim. Dupa 1900, guvernul tarist a incercat sa le vanda Bulgariei, dar, cand aceasta a respins oferta, navele au ajuns la fier vechi, in 1911.

GABRIEL TUDOR

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Vom pleca pe alte planete sau vom sta acasa?
» Cine a pus la cale evadarea lui Napoleon?
» Extracorporalitatea
» Masti naturale
» Paste cu legume
» Marele Zid Chinezesc – pentru toata lumea
» Manastirea Segarcea
» Pierdut pentru un mileniu
» Luna plina: seductie si pericol
» Manastirea Putna, centru de spiritualitate, cultura si istorie româneasca (2)
» Filme greu de digerat
» Horoscopul saptamanii: 18-24 noiembrie 2019
» 14 noiembrie 1889 – S-a nascut Jawaharlal Nehru, primul premier al Indiei
» Tema: „VENETIA”
» Inventii care au schimbat fata lumii
» Republica Cospaia – tara fara stapani
» Supermemoria „Akasha”
» Antricot de vaca in sos de tarhon
» Trucuri pentru frumusete
» ADN-ul, noi utilizari
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9