Prima pagina arrow SPECTACOLUL CUNOASTERII arrow Inventii care au schimbat fata lumii
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 7 vizitatori online

Inventii care au schimbat fata lumii

Imprimare E-mail
mari, 05 noiembrie 2019

Daca am porni de la inceputuri, probabil ca prima mare inventie care a schimbat fata lumii si pe care o putem contempla si azi, sunt marile piramide de la Gizeh. Pentru ca nimeni nu stie cum au fost construite si datorita scalei grandioase, ele au ramas unice pe Pamant. Daca ar fi sa vorbim de inventatorii literaturii, ai poeziei si ai prozei, atunci ar trebui sa amintim Psalmii din Vechiul Testament.

 Mai aproape de noi, la doar o mie si ceva de ani, ar trebui sa-l amintim pe al-Haytham/Alhazen (965-1040), om de stiinta si matematician nascut la Basra in Irakul de azi, cu realizari remarcabile in domenii precum anatomia, astronomia, medicina, filosofia si fizica. De la savantul musulman a ramas studiul sau fundamental asupra opticii (Cartea de optica in 7 volume), cel care a pus bazele dezvoltarii microscopului care ulterior si-a gasit utilizari esentiale in medicina, microbiologie si chimie.

Motorul cu aburi

 Secolul al XVIII-lea a adus cu el prima revolutie industriala si prima tehnologie revolutionara, motorul cu aburi. Dupa incercarile inginerului englez Thomas Savery de a pompa apa din mine, primul motor cu aburi performant a fost construita de Thomas Newcomen din Cornwall in 1712, un motor imbunatatit ulterior de James Watt, constructor scotian.

 Nicolas Cugnot este primul care a folosit un motor cu aburi pe un autovehicul. El putea transporta 4 persoane si atingea o viteza de 5 km/h. Nu mai mult decat o trasura cu cai, dar viitorul incepea sa arate altfel. Pentru ca motoarele realizate de Watt au facut ca masina cu aburi sa poata fi folosita intr-o gama larga de aplicatii in perioada victoriana: „Locomotive cu aburi puternice revolutionasera deja calatoria pe uscat. Masinile cu aburi au facut posibile si tiparirea ziarelor, torsul si tesutul textilelor si actionarea masinilor de spalat in «spalatoriile cu aburi». Masinile cu aburi puneau in miscare caruselele, iar unii fermieri foloseau energia aburului pentru a ara pamantul. Antreprenorii de curatatorii aveau aspiratoare cu aburi, si la cele mai bune frizerii din orase existau chiar si perii pentru masarea capului actionate cu aburi”.

Primul avion cu reactie

 In secolul al XX-lea, chiar la inceput, o alta tehnologie revolutiona transportul, de data aceasta, cel aerian. E vorba despre avioanele cu motoare alimentate cu benzina. Dar inventia care avea sa schimbe fata lumii, in acest domeniu, a fost avionul cu reactie inventat de cercetatorul nascut in Romania, Henri Coanda (7 iunie 1886 – 25 noiembrie 1972).

 Aeronava experimentala Coanda-1910 a fost primul avion din lume cu propulsie prin reactie, proiectat, construit, testat si pilotat de romanul Coanda, atunci in varsta de doar 24 de ani.

 A fost prezentat la al doilea Salon International Aeronautic de la Paris, 1910. Nu trecusera nici cinci ani de la intaiul zbor al primului avion cu elice inventat de Traian Vuia (Vuia-1, 18 martie 1906), si acum lumea vedea un avion rosu, fara elice, cu un motor ciudat (numit turbopropulsor), cu doua aripi duble, un singur loc si cu o placuta pe care scria Coanda-1910.

 Din pacate, prima lui incercare nu a avut succes, aparatul scapand de sub control si lovindu-se de un zid, din fericire, fara urmari grave pentru Henri Coanda.

Un geniu numit Tesla

 Daca lumea ar trebui sa-i multumeasca cuiva pentru confortul de azi, atunci acela ar fi Nikola Tesla (10 iulie 1856-7 ianuarie 1943).  Inventator, fizician si inginer mecanic sarbo-croat, Nikola Tesla a ramas in istorie pentru contributiile sale la folosirea curentului alternativ (CA). In razboiul cu alt mare inventator, Thomas Edison care credea ca viitorul apartine curentului continuu (CC), inventiile lui Tesla „au pus bazele cunostintelor moderne despre curentul alternativ, sistemele de curent alternativ, sistemele de distributie a puterii si motorul pe curent alternativ”, ducand la aparitia celei de-a doua Revolutii Industriale in lume.

 Geniul lui Tesla, considerat cel mai mare inventator al tuturor timpurilor, poate fi observat azi, oriunde este folosita electricitatea. Pe langa descoperirile sale despre electromagnetism si inginerie, Tesla este considerat un pionier in domeniile roboticii, balisticii, stiintei calculatoarelor, transmiterii energiei fara cablu (wireless), fizicii nucleare.

Radioul si Titanicul

 Guglielmo Marconi (1874-1937) a fost un inginer si fizician, considerat inventatorul telegrafiei fara fir si al antenei de emisie legate electric la pamant, laureat al Premiului Nobel in anul 1909 impreuna cu Karl Ferdinand Braun, pentru contributiile lor in dezvoltarea telegrafiei fara fir.

 In varsta de numai 21 de ani, Marconi a facut la Londra o demonstratie cu dispozitivul sau ciudat care putea transmite semnale sonore la distanta, fara fir.

 Desi presa si publicul nu l-a bagat in seama, catalogandu-l drept un „tanar pus pe sotii”, el si-a continuat experimentele si ulterior a reusit sa transmita semnale de cod pe o distanta de sase kilometri, iar in 1902 a reusit sa transmita primul semnal radio peste Atlantic. Un an mai tarziu, a venit si momentul sau de glorie si recunostinta, „cand a pus aparatul la dispozitia presedintelui american Roosevelt, ca sa-i transmita felicitari regelui Eduard al VII-lea al Angliei”.

 Si totusi rolul telegrafiei radio inventata de Marconi a fost scos la lumina o data cu tragedia scufundarii Titanicului.

 Rolul jucat de Marconi Co. in operatiunile de salvare a transatlanticului Titanic pe 15 aprilie 1912 si implicarea navei Carpathia in preluarea supravietuitorilor a demonstrat publicului importanta fara egal a radioului. Un amanunt mai putin cunoscut este faptul ca operatorii radio de pe Titanic, Jack Phillips si Harold Bride, nu erau  angajati la White Star Line, ci la compania Marconi International Marine Communication. Asa se explica de ce in momentul in care Carpathia a ajuns la New York, Marconi s-a dus la bord cu un reporter de la The New York Times pentru a discuta cu Bride, operatorul care a supravietuit dezastrului. Directorul general al Postei britanice  declara fara echivoc, referindu-se la dezastrul vasului Titanic: „Cei care au fost salvati, au fost salvati datorita unui singur om, domnul Marconi... si minunata sa inventie”. Fara telegraful fara fir, fara inventia lui Marconi, Titanicul ar fi disparut fara urma, cu tot cu supravietuitorii care reusisera sa se salveze cu barcile.

GEORGE CUSNARENCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Vom pleca pe alte planete sau vom sta acasa?
» Cine a pus la cale evadarea lui Napoleon?
» Extracorporalitatea
» Masti naturale
» Paste cu legume
» Marele Zid Chinezesc – pentru toata lumea
» Manastirea Segarcea
» Pierdut pentru un mileniu
» Luna plina: seductie si pericol
» Manastirea Putna, centru de spiritualitate, cultura si istorie româneasca (2)
» Filme greu de digerat
» Horoscopul saptamanii: 18-24 noiembrie 2019
» 14 noiembrie 1889 – S-a nascut Jawaharlal Nehru, primul premier al Indiei
» Tema: „VENETIA”
» Inventii care au schimbat fata lumii
» Republica Cospaia – tara fara stapani
» Supermemoria „Akasha”
» Antricot de vaca in sos de tarhon
» Trucuri pentru frumusete
» ADN-ul, noi utilizari
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9