Prima pagina arrow TERRA X arrow Iluzia optica in pictura 03 Dec 2020
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 1 vizitator online

Iluzia optica in pictura

Imprimare E-mail
luni, 09 noiembrie 2020

Tehnicile moderne de lucru, inclusiv in artele plastice, au adus in prezentul nostru o mare diversitate de forme ale exprimarii estetice, unele dintre ele fiind cu totul insolite. Exista, de exemplu, un gen de pictura stradala (dar nu numai), realizata, normal, in doua dimensiuni, dar care creeaza impresia unei imagini tridimensionale. Totusi, unii artisti atasati ideii de iluzie optica si realizatori ai unor opere devenite celebre tocmai prin acest element rezista de doua milenii si jumatate!

Strugurii lui Zeuxis

 Pliniu cel Batran, care a fost intre multele sale „specializari” temeinice, si un fin observator si comentator al tehnicilor artistice, relata in secolul I d.Hr. ca pictorul grec Zeuxis din Heracleea (sec. al V-lea i.Hr.) a pictat tablouri cu struguri atat de realist, incat, la dezvelirea lor, mai multe pasari ar fi zburat catre ele incercand sa ciuguleasca boabele. De fapt, a existat o tendinta mai ampla in artele plastice din Antichitate, de a se incerca imitarea realitatii cu o acuratete cat mai ridicata.

 In pofida mijloacelor tehnice sarace de care dispuneau, decoratorii romani ajunsesera sa imite chiar si relieful zidurilor, pentru a simula sculpturile si elementele de arhitectura: coloane, capiteluri, fundatii, statui, imbogatind astfel interioarele prin elemente necostisitoare.

 Mult mai tarziu, incepand din anul 1305 cu Giotto, metoda a fost transferata in spatii mult mai generoase, precum Capela Scrovegni din Padova si dupa trei decenii, reluata de catre discipolul acestuia, Taddeo Gaddi, in interiorul primei biserici din Florenta, Santa Maria Novella. Apoi insa avea sa treaca mai mult de un secol pana cand aceeasi „stratagema” sa fie reinnoita de succesori ai lor, precum Masolino da Panicale sau Masaccio.

Epoca „picturii sculpturale”

 Sintagma de mai sus, desi pare un gen de paradox, nu este catusi de putin asa ceva. Odata cu inventarea picturii in ulei, mari maestri, precum Van Eyck si succesori ai sai – Van der Weyden, Memling, Mabuse – sau, in Italia, Antonello de Messine sau Carlo Crivelli, au fost foarte preocupati de imitarea sculpturilor in cadrul picturilor de biserici.

 De pilda, venetianul Crivelli s-a remarcat prin lucrarea „Fecioara cu Pruncul”, dar in toate tablourile sale a fost foarte preocupat ca in imagine sa apara fructe si legume in marime naturala, care au rolul de a indica realitatea la modul cat mai concret cu putinta.

 Daca aruncam o privire retrospectiva pana la sus-mentionatul Zeuxis si la episodul anecdotic cu pasarile, am putea spune chiar ca asemenea opere de arta bidimensionale au tendinta de a se adresa (aproape) tuturor simturilor privitorului, mai putin mirosului si, poate auzului considerate la parametrii lor reali, concreti.

 De aceea, asocierea picturii cu sculptura in ideea imitarii realitatii in mod cat mai autentic nu mai constituie o idee fortata, ci o tendinta tot mai fireasca, dar si din ce in ce mai perfectionata de-a lungul deceniilor si secolelor.

Arta falsului... adevarat

 In 1504, venetianul Jacopo de Barbari a executat la Viena prototipul unor iluzii optice care aveau sa urmeze si, in acelasi timp, prima natura moarta. In Italia, artisti de geniu – Rafael, Michelangelo, Botticelli – au fost si ei atrasi de acest segment al picturii, datorita caruia au putut lasa posteritatii o dovada in plus a maiestriei lor.

 Din punctul de vedere al strategiei folosite, in general, tehnica autorului se masoara prin reprezentarea cat mai convingatoare si mai impresionanta a realitatii. In cazul iluziei optice, se adauga insa si elemente aparent detasate de arealul artei. De pilda, pictorul regleaza pozitia tabloului: inaltimea la care acesta este asezat pe perete, in functie de unghiul din care privitorul trebuie sa-l perceapa ca atare.

 Distanta are si ea un rol esential, construirea perspectivei depinzand de ea. Apoi, jocul de umbre si lumini confirma corectitudinea culorilor, facand pertinenta reprezentarea obiectelor. Astfel, prezenta acestora va fi atat de inselatoare, incat va parea ca ele apartin spatiului real al privitorului. Astazi, acest insolit sector al picturii include frecvent si o componenta spirituala comuna.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 9,00 lei
- 2 luni: 18,00 lei
- 3 luni: 27,00 lei
- 4 luni: 36,00 lei
- 5 luni: 45,00 lei
- 6 luni: 54,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
WhatsApp:
0722.625.622
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Un deceniu de descoperiri capitale
» Cel mai scump divort din istorie
» Tom DeLonge, artizanul dezvaluirilor
» Ficatei cu ciuperci
» Sugestii utile
» Botezul navelor
» Cetatea Neamtului
» Ipostazele infinite ale femininului
» Patru ani de pelerinaj
» Viata... fara o parte din organism
» Ionela Lungu si arta humulesteana
» Totul despre filmele de Oscar: Tacerea mieilor
» Horoscopul saptamanii: 30 noiembrie – 6 decembrie 2020
» 26 noiembrie 1504 – A murit regina Isabela I a Castiliei
» Tema: „VISUL”
» Stramosii misteriosi din noi
» Uciderea lui Filip al Macedoniei – asasinat politic sau crima pasionala?
» Armata argentiniana desecretizeaza un caz OZN
» Budinca de macaroane
» Cum dispar petele pigmentare?
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9