Prima pagina arrow TERRA X arrow Puterea femeilor
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu

Puterea femeilor

Imprimare E-mail
duminică, 09 februarie 2020

Rareori se vorbeste despre femeile-pictor de acum cateva sute de ani, pentru simplul motiv ca ele erau extrem de putine, iar in perioada Barocului, de pilda, pe langa statutul lor categoric dezavantajos (social, religios, politic etc.) exista si parerea preconceputa ca o femeie nu s-ar fi putut „masura” cu un barbat in domeniul creatiei artistice.

 O pictorita ca Artemisia Gentileschi Lomi nu putea sa ramana insa in anonimat, ea chiar depasindu-si deseori confratii intru pictura, barbati, printr-o forta si un realism ce i-a socat pana si pe cei mai exigenti critici.

 S-a nascut la Roma pe 8 iulie 1593, tatal sau, Orazio, fiind el insusi un reputat pictor toscan, puternic influentat de Caravaggio. De altfel, in atelierul lui s-a format si Artemisia, dand dovada nu doar de sarguinta unui ucenic dornic sa se afirme, ci remarcandu-se mai ales prin calitatile ei native si inspiratia in alegerea unor posturi extrem de expresive pentru personajele sale. Din nefericire, o drama cumplita i-a marcat puternic existenta, cand incepea sa-si croiasca drumul binemeritat intr-o lume a barbatilor. In 1611, tatal a incredintat-o spre indrumare in tainele penelului pictorului Agostino Tassi, cu care el efectua o lucrare ampla. Acela insa a profitat de fecioria ei si, mai mult, se spune ca in viol ar fi fost implicat inca un barbat, Cosimo Quorli.

 Fara doar si poate, trauma psihica a marcat-o pe viata si aceasta se poate observa in unele dintre lucrarile sale. Totusi, nu putini sunt comentatorii tablourilor Artemisiei care iau ca principal punct de referinta nenorocirea suportata la numai 18 ani. In buna parte, este adevarat, insa raportarea excesiva a unei opere artistice de exceptie la respectivul episod tinde sa treaca prea usor peste talentul de exceptie al acestei maestre considerate astazi „unul dintre cei mai desavasiti pictori dupa moartea lui Caravaggio”.

 Ca tematica generala, ea s-a specializat in imaginile cu femei puternice, cu suferinte inspirate din mituri, alegorii din Biblie, cu victime si razboinici. Ideea mentionata sugereaza ca posturile eroinelor sale indica lipsa de sensibilitate in fata mortii si chiar ca aduc ele insele moartea in chip aproape atroce. Ar fi vorba, altfel spus, despre un gen de razbunare perpetua a Artemisiei impotriva barbatilor, pentru ticaloasa fapta care i-a mutilat sufletul tanar.

 In aceasta galerie a „puterii femeilor”, putere nu doar morala, ci si fizica, se remarca fara echivoc tabloul intitulat Judith decapitandu-l pe Olofern, bazata pe relatarea biblica a unui fapt istoric. Este vorba despre Olofern, general al regelui asirian Nabucodonosor (altul decat regele cu acelasi nume al Babilonului), trimis de acesta in fruntea unei armate sa supuna Iudeea. Stabilit in orasul Bethulia si neintampinand nicio rezistenta, el a fost insa rapus de frumoasa si curajoasa Judith. Aceasta le reprosase alor sai lipsa de credinta in Divinitatea care i-ar fi ajutat sa-si invinga dusmanii. De aceea, sub pretextul ca avea sa-i ofere generalului informatii care sa-l ajute la cucerirea cetatii, a mers la acesta impreuna cu o servitoare, determinandu-l sa o invite in cortul lui la un ospat. Dupa o petrecere udata de razboinic cu vin din belsug, l-a decapitat pe dusmanul poporului ei, ceea ce le-a redat locuitorilor credinta si curajul pentru a invinge.

 Impresionant si cutremurator totodata este realismul crud cu care Artemisia Gentileschi a pictat scena omorului. In 1916, criticul italian Roberto Longhi scria: „O femeie a pictat toate acestea? Nu exista nimic sadic aici, in schimb ceea ce izbeste cel mai mult este impasibilitatea pictorului, care a fost chiar in stare sa observe cum sangele, tasnind cu violenta, poate decora cu numai doua picaturi spatiul central!”

 Nu e un repros, dupa cum nici pe departe nu se poate vorbi despre o dominanta categorica in pictura ei, a unei tematici violente ori antimasculine. Mai degraba, avem de-a face cu aprecierea deschisa a unui talent de exceptie subliniat prin sensibilitatea ce nu poate izvori decat din sufletul delicat al unei femei.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (70 euro sau 80 $, un abonament pe sase luni; 35 euro sau 40 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
WhatsApp:
0722.625.622
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» IN ATENTIA CITITORILOR SI ABONATILOR
» Alte mituri urbane legate de COVID-19
» De ce a facut atâtea victime gripa spaniola?
» Politica strutului
» Masti eficiente
» Pui libanez la cuptor
» Militiile „secolului de aur”
» Caracas, orasul lui Bolivar
» Disectia unui ocean
» Cea mai mare piramida din Lumea Noua
» Cine stimuleaza apneea
» Cultura ia drumul online
» Piratii sunt eroi doar la Hollywood
» Horoscopul saptamanii: 30 martie – 5 aprilie 2020
» 26 martie 1902 – A murit Cecil Rhodes
» Tema: „INSECTE”
» Mituri urbane pentru COVID-19
» Imperiul Otoman condus de un sultan pe jumatate evreu?
» Nedumeririle unui congresman american
» Gnocchi
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9