Cine crede ca arsita verii toropeste spiritul, se insala. Festivalul International de Film Transilvania (TIFF in limba engleza!), aflat la a 15-a editie, a adus in atentia spectatorilor cateva dintre cele mai asteptate filme romanesti ale anului, si s-a incheiat pe 8 august la Sibiu.
Dupa trei zile de vizionari, dupa numarul filmelor prezente, unele in premiera si dupa recordul de spectatori, totul ne arata ca industria (filmului) duduie. Ceea ce inseamna ca nu stagneaza, motiv pentru care incerc, pe scurt, sa-l nu-l trec cu vederea. Pe 6 august, spre seara, sibienii au putut urmari un film politist romanesc distins anul trecut cu Premiul special al juriului la Festivalul de la Varsovia: este vorba despre Neidentificat, in regia lui Bogdan George Apetri, care a fost proiectat in prezenta protagonistului, actorul Bogdan Farcas. Lungmetrajul vorbeste despre „obsesia unui politist de a rezolva un caz, propulsandu-l in decizii la limita dintre etica si abuz de putere. Cand detalii din viata lui personala ies la iveala, lucrurile iau o turnura neasteptata”. Neidentificat, desi pare facut dupa o reteta arhi-banala in cinematografia americana, a fost ales drept favorit al Federatiei Internationale a Criticilor de Film la TIFF 2021 (Premiul FIPRESCI). Regizorul roman Bogdan Apetri, stabilit acum in SUA, al carui lungmetraj ruleaza de pe 6 august in cinematografele din Romania, afirma pentru Agerpres ca „tot ce conteaza in film este rezultatul final al echipei, iar acest lucru e o provocare si o sperietura pentru un cineast”. De o premiera cu casa inchisa in prima zi la TIFF Sibiu, s-a bucurat si documentarul Romania Salbatica in regia lui Dan Dinu si Cosmin Dumitrache, un film al carui proiect a pornit in urma cu 10 ani, rezultatul fiind unul demn de remarcat, pentru ca aduce pe marele ecran filmari in premiera pentru tara noastra si povesti unice despre biodiversitatea Romaniei. Alta proiectie in premiera a avut loc in prezenta regizorului pe 7 august, filmul lui Daniel Sandu, Tata muta muntii. Un film dramatic de actiune desfasurat in decor montan, unde totul se petrece altfel decat la campie. E povestea unui tata care, „dupa ce fiul sau dispare in munti iar cautarile initiale sunt zadarnice, se decide sa-si adune propria echipa de salvatori si sa se aventureze in natura”, in speranta unui final fericit. Pare sa fie un film interesant, desi reteta este destul de cunoscuta, as spune de la Vitoria Lipan a lui Sadoveanu incoace, via Hollywood. Filmul lui Andrei Hutuleac, cu un titlu imposibil, #dogpoopgirl (un fel de fata cu rahatul de caine) este „povestea unei femei devenite peste noapte persona non grata dupa ce cainele ei regurgiteaza mancare pe podeaua unui vagon de metrou”, transformata intr-o satira sociala, dupa cum scrie Cinemagia. Suna interesant, suna promitator, desi satira, ca gen literar, e grea, as vrea sa-l vad, dar nu se va intampla asta. Lungmetrajul a fost vizionat in premiera la Sibiu, pe 7 august, cu participarea regizorului si a fost distins cu trei premii la Festivalul de la Moscova, inclusiv Trofeul pentru Cel mai bun film strain, fiind desemnat la TIFF 2021 cel mai bun film romanesc de debut. In ultima zi de festival, pe 8 august, a fost prezentat cel mai recent film al regizorului Marian Crisan, Berliner, iar actorul Ovidiu Crisan, aflat in sala, s-a intalnit la final cu publicul. Tot in ultima zi de Festival a fost prezentat si Intregalde (aceeeasi pasiune pentru titluri sucite), al regizorului Radu Muntean. Prezentat la Festivalul de Film de la Cannes (2021), povestea urmareste „trei oraseni care merg intr-un sat din judetul Alba sa doneze pachete cu mancare. In drumul lor intalnesc un batran pe care vor sa-l ajute, dar curand raman blocati intr-un sant din padure si totul se complica”, scrie Cinemagia. GEORGE CUSNARENCU
|