Jurnalistul Daniel Otis a publicat, pe 1 martie 2022, in VICE, Motherboard, articolul „Guvernul canadian a eliberat 20 de ani de rapoarte OZN”. El face referire la peste 500 de rapoarte care se intind pe aproape 300 de pagini, contin zeci de observatii stranii de la piloti comerciali, soldati si ofiteri de politie.
VICE World News a achizitionat documentele in luna fe-bruarie, prin doua cereri separate de acces la informatii, in baza legilor canadiene privind libertatea de informare, cereri care au fost depuse in aprilie si septembrie la Transport Canada, departamentul guvernamental care supravegheaza aviatia. Cele mai multe rapoarte au fost transmise catre Transport Canada de catre compania privata Nav Canada, care detine si opereaza infrastructura civila de control al traficului aerian a tarii. Documentele contin, de asemenea, aproape doua duzini de rapoarte trimise de armata canadiana. Multe – dar nu toate – au fost ulterior editate si publicate in baza de date online a incidentelor aviatice a Transport Canada. Impreuna, cele doua versiuni sunt menite sa captureze toate rapoartele „CIRVIS” (Prescurtare de la „Communication Instructions for Reporting Vital Intelligence Sightings”) detinute de Transport Canada care au fost create in ultimele doua decenii. Un raport a fost facut autoritatilor federale de transport chiar anul trecut, cand un zbor militar canadian a zarit o „aeronava de culoare verde stralucitor” care „a zburat intr-un nor apoi a disparut” deasupra estului Canadei. Alte observatii neobisnuite vin de la politia din Newfoundland, vizand „urmarirea a doua obiecte zburatoare viu colorate” in august 2001 si de la un zbor de pasageri din decembrie 2018 din Alaska la Seattle care a raportat „lumini pulsatoare” coborand de la 18.000 de metri. Detectari radar Exista si o multime de observatii facute de civili, cum ar fi un „obiect mare si stralucitor vazut trecand destul de repede inainte si inapoi chiar deasupra coronamentului copacilor” langa Peterborough, Ontario, in ianuarie 2011. Un raport neobisnuit de lung detaliaza chiar o observatie care a fost confirmata si de radarul militar. In noaptea de 23 decembrie 2018, un pescar din Golful Fundy si o casnica din Yarmouth, Nova Scotia, au contactat independent un centru de cautare si salvare pentru a raporta o lumina mare care „era galbena, constanta si plutea” deasupra Oceanului Atlantic. Cand personalul Royal Canadian Air Force (RCAF) a analizat datele radar de la NORAD – alianta comuna de aparare aeriana Canada-SUA – ei „au observat trei detectari primare radar” care s-au corelat aproape exact cu ora si locul observarii. „Aceasta este o zona care are o buna acoperire radar de nivel scazut, asa ca nu exista nicio explicatie a motivului pentru care au existat doar trei puncte, toate la exact 12.800 picioare, fara puncte care sa conduca la sau sa continue la alte altitudini”, afirma raportul sectorului canadian de aparare aeriana. Cea mai buna presupunere a fost „detectari radar independente, cauzate de vreme si nu un obiect real din aer”, chiar daca raportul „fara amenintare” arata ca a fost o noapte doar partial innorata, cu buna vizibilitate. La mai putin de o ora de mers cu masina de la Yarmouth, satul pescaresc din apropiere, Shag Harbour, Nova Scotia, a fost locul unei celebre observatii in masa din 1967 a unui obiect luminos mare, care a disparut in ocean. Rapoartele includ, de asemenea, documente despre cazurile de OZN-uri din Canada, acoperite in articolele anterioare ale VICE World News, cum ar fi cea in care controlorii de trafic aerian din Alberta au observat, in decembrie 2009, o „lumina puternica stralucitoare” care „mergea prea repede pentru a fi orice aeronava comerciala”, asa cum a declarat un ofiter de politie din Manitoba care a filmat „o lumina galbena si portocalie stralucitoare neidentificata” cu camera de bord a masinii lor in aprilie 2011 si un zbor de transport marfa, din aprilie 2018, de la New York in Alaska, raportand ca „un obiect zboara sporadic... si se deplaseaza cu Mach 4” deasupra nordului Canadei. Exista o oarecare suprapunere intre cele doua versiuni, care totalizeaza 290 de pagini. Rapoartele includ, de asemenea, ceea ce sunt in mod clar observari de drone, meteori, baloane si sateliti – cum ar fi un zbor Air Canada Express din decembrie 2019 care a raportat „40 de lumini pe cer... calatorind in grupuri de 15”, care era foarte probabil o constelatie, relativ neobisnuita atunci, a satelitilor de internet SpaceX Starlink. Altii par aproape psihedelici, cum ar fi un rezident din Saint Walburg, Saskatchewan, care a notificat o baza a fortelor aeriene in octombrie 2020 scriind ca „mii de obiecte in forma de diamant trec deasupra capului cu o viteza foarte mare”. Un purtator de cuvant a spus ca „Rapoartele CIRVIS sunt trimise rar catre Transport Canada, deoarece rapoartele primite sunt rezultatul unor fenomene naturale, cum ar fi fulgere glo-bulare, baloane meteorologice si meteori”. Intr-o declaratie pentru VICE World News, Transport Canada a descris rapoartele CIRVIS drept „un instrument al guvernului SUA” care „de obicei nu se incadreaza in domeniul de aplicare al mandatului Transport Canada.” Un articol din VICE World News din aprilie 2021 arata cum versiuni ale acestei proceduri de raportare a amenintarilor, datand din perioada Razboiului Rece, sunt inca folosite de controlorii de trafic aerian canadieni si de Fortele Aeriene canadiene pentru a documenta cazuri credibile de OZN. Armata Canadei nu este la fel de dispretuitoare fata de acest subiect, dar, in general, considera ca OZN-urile nu sunt de competenta ei. „Fortele Armate Canadiene si Fortele Aeriene Regale ale Canadei nu investigheaza, de obicei, observarile de fenomene necunoscute sau inexplicabile facute in afara contextului investi-garii unor amenintari credibile, potentiale amenintari sau primejdii potentiale in cazul unor actiuni de cautare si salvare”, a declarat un purtator de cuvant pentru VICE World News. Observari recente In SUA, programele de cercetare OZN finantate de guvern au existat aproape continuu din 2007. Publicul a vazut aceste eforturi in iunie anul trecut, cand oficialii serviciilor de informatii au lansat un raport fascinant despre recentele observari militare americane, care au inclus obiecte care pareau sa „manevreze”. brusc, sau care se deplaseaza cu viteza considerabila, „fara mijloace de propulsie vizibile”. Proiectul de lege pentru cheltuielile de aparare din 2022 din SUA, semnat de presedintele Joe Biden la sfarsitul lunii decembrie, contine chiar o prevedere pentru crearea unui nou birou OZN. Timp de mai bine de doua decenii, in Canada, cel mai apropiat lucru de un asemenea birou oficial OZN a fost cercetatorul civil Chris Rutkowski. El a primit multe dintre rapoartele, publicate acum, direct de la oficiali din transport sau de la militari, adesea la scurt timp dupa observare. Rutkowski a prezentat date din multe dintre rapoartele din sondajul sau anual de OZN-uri din Canada, care a documentat peste 22.000 de observari OZN din 1989, dar rapoartele in sine – in special cele din ultimul deceniu – nu au fost in mare parte facute publice. „Trebuia sa respect caracterul confidential al unor astfel de rapoarte si, in acelasi timp, am solicitat informatii pentru cercetarea pe aceasta tema”, a spus Rutkowski. Unele formulare militare canadiene de raportare OZN includ chiar instructiuni de a trimite copii prin fax catre Rutkowski. Din pacate, relatia pare sa se fi incheiat fara avertisment la jumatatea anului 2021. „Am observat o oprire brusca a primirii de rapoarte OZN prin intermediul Departamentului pentru Aparare Nationala si Transport Canada”, a declarat Rutkowski pentru VICE World News. Fostul pilot de lupta canadian John „Jock” Williams, consultant in aviatie care a lucrat si ca ofiter federal pentru siguranta zborului, a declarat pentru VICE World News: „Exista o reticenta clara in a raporta lucruri”, „Nu am nicio teorie, sa va spun drept”, „Dar nu am de ce sa ma indoiesc de cineva care face un raport de acest fel.” a adaugat el. „Sunt uimit de cantitatea de material pe care v-au trimis-o, iar unele dintre ele sunt destul de bune.” Cu alte cuvinte, dovezile spun ca OZN-urile exista. Adevarata intrebare este: ce sunt acestea? DAN D. FARCAS
|