Prima pagina arrow MINUNI ALE LUMII arrow Epoca masinariilor de mare anvergura 30 May 2023
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu

Epoca masinariilor de mare anvergura

Imprimare E-mail
luni, 20 martie 2023

In lumea antica, oamenii identificau sapte constructii fabuloase ca fiind adevarate minuni realizate cu costuri si sacrificii imense, dovedind o forta nestavilita a imaginatiei. Daca insa atunci pareau ireale Marea Piramida din Gizeh, Gradinile suspendate ale Semiramidei, Colosul din Rhodos, astazi e randul unor produse ale unor tehnologii de mare anvergura.

„Umerii” lui Icar

 V-ati intrebat vreodata cum se construiesc, sunt transportate si lansate navele cosmice? NASA beneficiaza de doua crawler-transportere (transportoare cu senile), destinate deplasarii vehiculelor spatiale catre platforma de lansare, dupa ce ies din cladirea de ansamblare a Centrului Spatial Kennedy din Florida.

 Transportatorul cu senile are lungimea de 40 de metri, latimea de 35, inaltimea de 8 metri si cantareste in total aproape 3.000 de tone, la o capacitate de ridicare de pana la 8.200 de tone. Cele 16 senile sunt ghidate de doi conducatori, acestia reprezentand doar o mica parte din personalul de circa 30 de specialisti necesar operarii utilajului. La un asemenea gabarit incredibil, nu e de mirare ca respectivele crawlere se deplaseaza de-a lungul cailor de 5,5 km si 6,8 km cu o viteza maxima de numai 1,6 km/h incarcate sau 3,2 km/h fara sarcina. Nici sub aspectul consumului de combustibil lucrurile nu sunt mai putin socante: rezervoarele senilelor contin 19.000 de litri de motorina si ard 296 litri la fiecare kilometru parcurs.

 Costurile proiectarii si construirii acestor transportoare au fost, la nivelul anului 2022, de 128,5 milioane USD pentru fiecare exemplar. Trebuie insa ca, dincolo de cifrele incredibile si de tentatia de respingere a unor asemenea cheltuieli, sa observam beneficiile rezultatului final al acestor produse ale inteligentei umane de cea mai inalta calitate si performanta.

Un Turn Eiffel orizontal

   La fel de coplesitor ca imagine, gabarit si performante, Bagger 293, cunoscut anterior sub numele de Man Takraf RB293, este un excavator cu roti uriase fabricat de compania industriala germana TAKRAF. Bagger 293 e folosit intr-o mina de carbune de catre RWE Power AG, al doilea mare producator de energie din Germania.

 Colosul are 96 metri inaltime (record mondial Guinness pentru cel mai inalt vehicul terestru), lungimea de 225 metri, cantareste 14.200 de tone si necesita cinci persoane pentru operare. Este alimentat dintr-o sursa externa de 16,56 MW. Roata are diametrul de 21,3 metri, cu 18 cupe, fiecare dintre acestea putand incarca peste 15 metri cubi de material. Bagger 293 poate muta 218.880 tone de sol pe zi!

 Tot germanii au folosit in industria exploatarii carbunelui o structura metalica de peste 502 metri lungime, care cantareste 13.500 de tone – cel mai mare utilaj mobil din lume. Este de fapt o punte transportoare cu banda rulanta, supranumita „Turnul Eiffel orizontal”, datorita asemanarii cu faimoasa constructie metalica pariziana si pozitiei sale. A fost conceputa pentru a indeparta straturile de lignit ce acopera pamantul din minele de suprafata.

 Puntea transportoare F60 poate fi vizitata in Lichterfeld (Saxonia) si a functionat doar cateva luni, inainte ca RDG sa-si schimbe regimul si mina sa fie inchisa din cauza rentabilitatii scazute. Instalata pe sine, macaraua sapa cu doua excavatoare cu lant, echipate cu galeti de dimensiunea unui autoturism.

 Nisipul dus la 500 m departare de o banda transportoare era aruncat pe o gramada de zgura. In functiune, structura a avansat cu viteza maxima de 0,54 km/h! Turul pentru vizitatori are o pasarela care inconjoara interiorul F60, adica mai mult de un kilometru, „divertisment” ce poate avea loc noaptea, cand structura este iluminata de spoturi colorate.

 Puntea transportoare nu este doar un simbol pentru istoria industriala a regiunii, ci si o emblema a schimbarii sale structurale, milioane de turisti vizitand capodopera tehnica.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 13,00 lei
- 2 luni: 26,00 lei
- 3 luni: 39,00 lei
- 4 luni: 52,00 lei
- 5 luni: 65,00 lei
- 6 luni: 78,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (90 euro sau 100 $, un abonament pe sase luni; 45 euro sau 50 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
WhatsApp:
0722.625.622
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Provocarea aviatica a viitorului: zborul comercial suborbital
» Cine a fost „Cocosatul de la Notre Dame”?
» Ce stia spionajul australian despre OZN-urile americane
» Supa de porumb
» Sfaturi utile
» SkyLifter – macaraua aeriana
» Manastirea Galata
» Un „surogat” pentru mireasa pierduta
» Complexul rupestru din Tipova
» Mentalul scapat de sub control
» Politically correct? (2)
» Actori care si-au scris singuri rolurile
» Horoscopul saptamanii: 29 mai – 4 iunie 2023
» 25 mai 1973 – Revolta de pe distrugatorul Velos
» Tema: „SEARA”
» Bacteriile preistorice ar putea dezvolta noi antibiotice
» Palatul de gheata al tarinei Anna
» Ce-si propune NASA privind OZN-urile
» File de cod cu ciuperci
» Masti pentru un ten catifelat
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9