Prima pagina arrow TERRA X arrow Un „surogat” pentru mireasa pierduta 28 Sep 2023
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu

Un „surogat” pentru mireasa pierduta

Imprimare E-mail
luni, 29 mai 2023

Dintre tablourile ce pot defini in mod inconfundabil personalitatea artistica a pictorului Oskar Kokoschka, atrage atentia cu o intensitate speciala „Mireasa vantului”, atat din punctul de vedere al mesajului estetic, cat si ca o subtila marca biografica a autorului.

 Este vorba despre perioada consistenta in care acesta a trait si a creat acasa, in Viena, implicandu-se in transformarile conceptuale si practice din domeniul picturii inceputului de secol XX.

 Un important amanunt pentru veritabilul salt de la impresionism la expresionism ne trimite insa catre bazele psihanalizei: Kokoschka a fost contemporan cu Freud, aflandu-se printre artistii care au ilustrat in parte unele dintre teoriile acestuia in ceea ce priveste scoaterea la suprafata a efectelor impactului dintre lumea interioara a oricarui om si cea din afara personalitatii lui.

 Pictorul austriac nu si-a ascuns trairile si pornirile spontane nascute ca o replica explicita la provocarile mai mult sau mai putin cu tenta sociala, fata de cele adresate naturii si caracterului ce il defineau. Este putin spus ca avea o neliniste extrema, o anume furie complexa, pe care a orientat-o in mare masura catre arta.

 Energia sa generatoare a unui dinamism nestavilit l-a impins pe Oskar Kokoschka spre cele mai indraznete orientari in artele plastice de la inceputul secolului trecut, dar viata sa personala a fost presarata din plin cu episoade mai mult sau mai putin prelungite, ce i-au marcat inevitabil si cariera in pictura.

 Un privitor neavizat, dar atent, al operei sale observa ca ororile a tot ce inseamna un razboi desfigureaza efectiv lumea, a carei frumusete devine suferinta. Luand la intamplare un subiect comun precum portretistica, observam astfel ca postura, chipul, privirea, mimica personajelor – alaturi de care vine in acelasi ton fundalul – sunt cumva mortificate; culorile nu sugereaza vitalitate in sensul optimist al cuvantului, ci mai degraba o lupta interioara disperata pentru a iesi spre lumina dintr-un Purgatoriu terifiant. Nu acelasi lucru e valabil si in evocarea simbolica a unei perioade marcante, de ordin afectiv, din viata strict personala a pictorului.

 In anul 1912 a inceput o relatie efervescenta cu Alma, vaduva compozitorului Gustav Mahler (mai tarziu, a arhitectului Walter Gropius si a poetului Franz Werfel), supranumita „femeia fatala” datorita frumusetii sale. In portretul din acelasi an, aceasta apare in culori ale iubirii, ale dezlantuirii simturilor, dar lucrurile s-au schimbat radical „din mers”, iar artistul devorat de pasiunea sa a recurs la un act bizar: a masurat patul amantei, a taiat o panza de aceeasi dimensiune pentru un tablou, si a pictat ceea ce avea sa fie capodopera sa si un jalon in dezvoltarea artei moderne – „Mireasa vantului” (1914). Atunci insa spera ca Alma se va casatori cu el, daca va realiza o opera geniala.

 Spre nefericirea lui, ea nu-si dorea copii si nici nu avea de gand sa devina doamna Kokoschka, astfel ca, dupa un avort, barbatul i-a prezentat acuzator semnificatia deciziei ei unilaterale si femeia a incheiat abrupt aventura.

 Disperarea artistului s-a transformat intr-o obsesie patologica transpusa in acte grotesti si morbide. Acesta i-a comandat producatoarei de papusi Hermine Moss o piesa unica avand exact chipul si toate caracteristicile Almei, care puteau fi „replicate” artificial.

 Dupa primirea ei, a transformat-o in imposibila lui mireasa, aranjand-o sa-i „pozeze” in diferite ipostaze, dar atribuindu-i si obligatii extraartistice: o plimba cu caleasca, ii cumpara diferite tinute si chiar se spune ca a dus-o la teatru!

 „Mireasa vantului” a avut un succes nesperat. Tabloul a fost vandut rapid, iar Kokoschka si-a cumparat un cal si a plecat ca voluntar in armata austriaca pe frontul rus. Acolo a suferit insa o ranire grava cu baioneta si a trebuit sa rataceasca prin spitale, timp in care crizele nervoase i s-au accentuat. S-a intors acasa cand Viena isi luase deja ramas bun de la el, fiind considerat mort.

 Alma devenise sotia lui Walter Gropius. Nebunii indragostiti nu s-au mai vazut niciodata. Oskar Kokoschka a continuat totusi sa picteze si sa scrie pana in 1980, lasand insa in urma efectul acelei priviri hipnotice si lucide care observa realitatea cruda si violenta, neinduplecata cu fiecare om.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU

 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR DIRECT LA REDACTIE sunt urmatoarele:
- 1 luna: 13,00 lei
- 2 luni: 26,00 lei
- 3 luni: 39,00 lei
- 4 luni: 52,00 lei
- 5 luni: 65,00 lei
- 6 luni: 78,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (90 euro sau 100 $, un abonament pe sase luni; 45 euro sau 50 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
WhatsApp:
0722.625.622
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Exoplaneta K2-18 b, un potential Pamant... oceanic?
» Cosmos 954, reactorul nuclear venit din spatiu
» Audiere OZN in Congresul SUA
» Fundite cu ciuperci
» Aliati apreciati
» Memoria episodica
» Manastirea Topolnita
» „Dosarul” Marilyn Monroe
» Ultimele eroine tribale
» Impotriva cancerului colorectal
» „Marea dictare” de Ziua Limbii Romane
» Filme... gemene, inspirate din fapte reale
» Horoscopul saptamanii: 25 septembrie – 1 octombrie 2023
» 21 septembrie 1939 – Asasinarea premierului roman Armand Calinescu
» Tema: „SCOALA”
» Solutii pentru viitor
» Calatoria epica – la 9 ani, a strabatut singur Australia
» Personalitati comenteaza recuperarile OZN
» Salata de fenicul si avocado
» Fara stres
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Pe Marte exista viata!
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» 3 pozitii de relaxare
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» O rapire OZN in Florida
» Corp ceresc condamnat la moarte
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9