In orice categorie de activitati din domeniul constructiilor unul dintre utilaje este macaraua, o inventie aflata intr-o permanenta evolutie, datorita imperativelor civilizatiei moderne.
Dar cine ar fi crezut ca aceste „berze” uriase de metal capabile sa ridice tone de materiale isi vor schima „fizionomia”, ajungand sa semene cu presupusele „farfurii zburatoare” din alte spatii cosmice? De cativa ani, ingineria moderna a reusit sa conceapa, sa construiasca si sa puna in folosinta utilaje care au capacitati de lucru mult superioare fata de cele precedente. Macaralele aeriene SkyLifter sunt proiectate pentru a ridica vertical sarcini utile mari, un nou tip de dirijabil, cu forma diferita, conceput pentru a fi omnidirectional si cu o foarte buna stabilitate geo-stationara si a zborului. In cadrul celei mai recente provocari de inovare eoliana offshore organizata de firma Mammoet, un veritabil gigant in domeniu, a introdus o solutie noua pentru intretinerea turbinelor eoliene: o macara solara electrica aeriana care poate ridica vertical sarcini utile de pana la 250 de tone. SkyLifter reprezinta o imbinare surprinzatoare a ingineriei aerospatiale si maritime, conceputa pentru a reduce costurile de producere si intretinere a infrastructurii, depasind limitarile impuse de macaralele terestre si elicopterele de mari dimensiuni. Pozitia carligului de sarcina utila este controlata folosind o combinatie de troliuri si propulsie de impingere. Carligul SkyLifter este sustinut de sus, nu de jos, ca in cazul macaralelor terestre. Designul sistemului permite atingerea unor inaltimi de peste 300 de metri. Pe masura ce carligul se misca orizontal, suportul vertical ramane constant, deci sarcina maxima poate fi transportata pe toata raza de actiune a carligului. SkyLifters „zboara” de la o locatie la alta, astfel incat sa poata lucra in spatii care ar fi dificile pentru macaralele terestre. In plus, acest lucru evita eventualele perturbari si impactul asupra mediului si a cailor de acces terestre. SkyLifter indeparteaza barierele de inaltime existente in prezent pentru intretinerea turbinelor, datorita razei maxime de acoperire a navelor macara disponibile, potrivit Mammoet; ea poate efectua intretinerea componentelor nacelei si a palelor pe o raza de 2.000 de kilometri. Potrivit site-ului producatorului, macaraua pneumatica a fost proiectata avand in vedere zero emisii de carbon si operatiuni practice. „De la fabricatie pana la sfarsitul vietii, impactul SkyLifter asupra mediului a fost atent gandit. Fiecare aspect este inteligent si in armonie cu mediul nostru”. ADRIAN-NICOLAE POPESCU
|