Prima pagina arrow STAREA DE VEGHE arrow La mare viteza
Categorii
Prima pagina
SPECTACOLUL CUNOASTERII
ISTORII UITATE
PARANORMAL
FEMINA CLUB
STAREA DE VEGHE
TERRA X
MINUNI ALE LUMII
CONSULTATII FARA PLATA
TERAPII COMPLEMENTARE
BLITZ
HOROSCOP
ASTAZI IN ISTORIE
VERIFICATI-VA CUNOSTINTELE
MAGAZIN .RO
User Menu
Avem 6 vizitatori online

La mare viteza

Imprimare E-mail
miercuri, 14 ianuarie 2004

          Cred ca mai bun titlu nici nu se putea, pentru un articol de īnceput al lui 2004! Caci niciodata īn istoria ei multimilenara civilizatia omului nu s-a miscat cu o asemenea viteza..
          Cred ca mai bun titlu nici nu se putea, pentru un articol de īnceput al lui 2004! Caci niciodata īn istoria ei multimilenara civilizatia omului nu s-a miscat cu o asemenea viteza...
          Dar chiar despre viteza pura vreau sa va vorbesc, astazi, mai precis despre cea mai importanta realizare a feroviarilor lumii, superba masina franceza numita TGV, adica train grande vitesse - si o fac pentru ca am speranta ca, spre 2010-2015, noi si urmasii nostri vom fi implicati īn aceasta minunata aventura.
          Celebrul tren electric de mare viteza (record absolut: 513 km/h!) si-a pornit prima garnitura pe linia (special amenajata) Paris-Lyon, īn anul 1981. Apoi: Paris - Saint-Etienne, Paris-Geneva, Paris-Dijon, Paris-Besanēon , urmare a uneia dintre cele mai curajoase investitii facuta vreodata de vreun guvern. Īn 1991, ocolindu-se Parisul, Lyon este legat direct de reteaua ferata ducānd spre Atlantic. Apoi: Lille-Paris, si, prin "TGV Méditéranée", legatura cu Marsilia, īn 2001. Bilant actual: 1.200 de legaturi, gratie a 181 gari si un entuziasm al publicului, care se traduce astfel: pentru trasee durānd pāna la 2 ore (dar viteza medie de mers este de 300 km/h) TGV-ul este imbatabil, atrage 90% din clientela; pāna la 3 ore de mers, 65%; peste 4 ore avionul este mai puternic, trenului ultra rapid īi ramāne doar 35-40% din piata.
          Īntre timp, urmare a succesului formidabil din toate punctele de vedere (viteza, comoditate, tehnologie īnalta, eficienta comerciala, siguranta - nici un deces, īn 22 de ani, un singur accident, acum circa un deceniu, cānd, datorita faptului ca sub linia ferata se afla o cazemata din al II-lea razboi mondial, deci un spatiu vid, o garnitura TGV a deraiat dar - amanunt extrem de important - locomotiva si vagoanele nu s-au rostogolit ci au ramas vertical, pe roti!). A aparut si competitia straina: ICE, īn Germania, Shinkansen, īn Japonia, ETR-ul italian, AVE, īn Spania. Dar TGV-ul le este, ca īntindere, net superior, pur si simplu "botind" harta Frantei, ca īn povestirea "Pielea de sagri" a lui Balzac - caci unde īn alta parte īsi pot permite locuitorii sa faca naveta de 200-300-400 kilometri, pentru a ajunge la locul de munca?
          Ce va fi mai departe? Īn primavara lui 2001 seful pilotilor de īncercare de la o foarte stimabila companie a condus o "rama" de tren (un tronson) īntre Calais si Saint-Charles, pe distanta de 1067,2 kilometri si a efectuat operatia īn 3 ore si 29 de minute, cu 300 de pasageri la bord. Pasagerul cu numarul 1.000.000.000 (!) se va urca, la un moment insesizabil din cadrul acestui deceniu īn care ne aflam, īn celebrul tren, urmare a 4.000 de calatori TGV-isti zilnic. S-au cheltuit 15 miliarde euro pentru īntreaga infrastructura si 230 milioane euro pentru materialul rulant - cifre ametitoare pentru noi - dar investitia a fost rentabila, pasagerii au returnat cheltuielile si, īn plus, au facut din Franta cel mai important ofertant de trenuri de mare viteza din lume.Reteaua TGV s-a latit, īn timp, spre Marea Britanie, Italia, Germania, Spania, se va dilata curānd, spre Olanda si, se spera, va deveni infrastructura solida a Uniunii Europene spre 2008, cānd Viena si Budapesta vor fi legate de Paris, Madrid, Köln, Lisabona. Mai tārziu, poate, de Stockholm si Helsinki. Dar visul feroviarilor francezi de īnalta viteza este o calatorie TGV-ista pe traseul Paris-Moscova, īntr-o singura noapte!
          Si atunci, ma īntreb, de ce nu ne-am bate si noi, romānii, pentru o viitoare linie de TGV, care sa ne lege de Paris, prin München, Viena si Budapesta si sa plece de la noi spre alte doua metropole ale U.E., Atena si Istanbul? Un vis de iarna? Nu, un exemplu de pragmatism politic, pentru colosul datator de speranta care va fi Uniunea Europeana din 2015-2020, cu adevarat Confederatie a Statelor Unite ale Europei.
          
 
< < articolul precedent   articolul urmator > >

Cauta in arhiva magazin.ro
ABONAMENTE LA REVISTA MAGAZIN

Cititorii fideli ai revistei noastre au la dispozitie articolele cele mai interesante direct online, in aceasta pagina de internet. Exista, insa, si o alta categorie de cititori fideli care prefera editiile tiparite, prin care noi incercam sa ajungem in toate colturile tarii. Pentru acestia exista optiunea abonamentului, una dintre cele mai sigure si mai facile metode de a intra, saptamanal, in posesia revistei MAGAZIN.

Nu ezitati sa va abonati!


Abonamentul se poate face direct la redactie prin:
- expedierea unui mandat postal la orice Oficiu Postal, dupa modelul reprodus mai jos;
- plata in urmatoarele conturi bancare pentru client Casa Editoriala "Magazin" S.R.L. (CUI: RO1571838):
1) RO74BACX0000003000160000 Unicredit Tiriac
2) RO24RNCB0072049689850001 B.C.R.
- la orice Oficiu Postal din tara (Revista Magazin figurand la pozitia 19355 din Catalogul Publicatiilor).

PRETURILE ABONAMENTELOR sunt urmatoarele:
- 1 luna: 7,50 lei
- 2 luni: 15,00 lei
- 3 luni: 22,50 lei
- 4 luni: 30,00 lei
- 5 luni: 37,50 lei
- 6 luni: 45,00 lei

Cititorii din strainatate pot contracta abonamente, achitand contravaloarea abonamentului dorit (50 euro sau 70 $, un abonament pe sase luni; 25 euro sau 35 $, un abonament pe trei luni) in conturile societatii, enumerate mai sus.

CONTACT
Telefon:
0722. 625. 622
021. 317. 89. 65
Email:
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.

Incercam astfel sa nu ii dezamagim in nici un fel pe cititorii nostri, o preocupare de la care nu am abdicat niciodata, pe parcursul ultimelor decenii.

Aboneaza-te la newsletter
Email:

Subscribe Unsubscribe
Sondaj
Cele mai noi articole
» Falsuri biblice, complicitati dubioase
» Cand democratia este mimata
» Dezinformarea din 1969
» Rasol cu smantana
» Stresul iernii
» Autofotografierea, o pasiune mortala
» Sihastria Voronetului
» Un prieten de suflet
» Sarpele-cu-pene, Dumnezeul precolumbienilor
» Declin demografic drastic
» ā€žPrintul rus al pianuluiā€ locuieste la Bucuresti
» Terifiantele povesti din ā€žCetatea filmuluiā€ de altadata
» Horoscopul saptamanii: 17-23 decembrie 2018
» 13 decembrie 1553 ā€“ S-a nascut Henric al IV-lea al Frantei
» Tema: ā€žPODURI PESTE APEā€
» Cand studile sunt eronate
» Tancuri sovietice la Praga
» O organizatie pentru studiul OZN
» Supa-crema de gulii
» Alura tinereasca
Cele mai populare articole...
» Adevarul despre pasiunile erotice ale Mariei-Tereza
» Calciul si magneziul - vitale pentru sanatate
» Tiroida, o glanda mica, probleme mari
» Sfaturile bioterapeutei Djuna
» Ce a ascuns Charles Darwin?
» Luna va disparea de pe bolta cereasca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite (2)
» Bolile se vor auto-vindeca
» Haremul - inchisoarea femeilor favorite
» Pe Marte exista viata!
» Hernia de disc, o boala la moda
» In Peru exista un loc miraculos, unic in lume: Lacul care aduce copii
» 3 pozitii de relaxare
» Viciul care duce la buna-dispozitie
» Iuda intr-un manuscris controversat
» Miracolul lumii invizibile: Lumea dupa Nilsson
» Psoriazisul, vindecat de pesti!
» Corp ceresc condamnat la moarte
» O rapire OZN in Florida
» "Teapa" gripei aviare


Arhiva: » 1 » 2 » 3 » 4 » 5 » 6 » 7 » 8 » 9