Vara ca izvor de sanatate

joi, 02 iulie 2015

 Un adevarat regal pentru sanatatea întretinuta cu produse luate direct din natura poate fi întâlnit în aceasta perioada în toate pietele agroalimentare. Legume, zarzavaturi si fructe proaspete nu stârnesc doar poftele gurmanzilor... ponderati, care prefera hrana cât mai putin invadata de chimicale si compusi aparuti în urma prelucrarii la foc, ci ofera si garantia unor zile în care putem pune la index ideea de îmbolnavire, daca vom consuma din belsug asemenea hrana. Pentru astazi însa ne-am oprit la o singura „vedeta” a verii – pepenele verde, care ne ofera neasteptat de multe elemente de sprijin pentru sanatate.

 Nutritionistii recomanda, fara rezerve, consumul de pepene, datorita beneficiilor pe care le aduce organismului. Pe lânga faptul ca este bogat în apa si racoreste pe timpul caniculei, acest fruct mai aduce si alte numeroase beneficii, cum ar fi: - este un aliment puternic alcalin, astfel ca reduce aciditatea din organism; - reduce glucoza din sânge; - reduce riscul bolilor de inima; - reduce tensiunea arteriala, deci este benefic pentru persoanele cu hipertensiune; - îmbunatateste sistemul imunitar; - întareste oasele; - da energie; - este un aliment minune pentru bolile de rinichi, datorita continutului ridicat de apa; - lupta împotriva cancerului.

 Poate mai putin cunoscut, si semintele de pepene verde constituie o importanta sursa de fibre, minerale, proteine si chiar grasimi, pe care din pacate oamenii o risipesc aruncându-le la gunoi. La fel ca în cazul semintelor de floarea-soarelui si de dovleac, principalul element component al cojilor semintelor de pepene verde este fibra, iar samânta se evidentiaza prin abundenta de substante nutritive. Potrivit specialistilor, semintele de pepene verde contin magneziu, oligoelemente ca zincul si manganul, precum si proteine si grasimi, mai ales polinesaturate. Astfel, consumul lor ajuta la mentinerea masei musculare, pe lânga faptul ca aduce organismului grasimi sanatoase care au capacitatea de a regla valorile colesterolului din sânge.

 Ca inconvenient, semintele de pepene verde se digera greu. De aceea, trebuie consumate moderat, cam „o mâna” pe saptamâna. Pentru a se evita tulburarile gastrice, nutritionistii mai recomanda ca semintele de pepene verde sa fie consumate dupa ce sunt uscate în cuptor si macinate. Daca sunt decojite, se pierde aportul de fibre, pe care Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) le recomanda pentru o functie intestinala corecta.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU