Contraceptia – cap si pajura

miercuri, 28 noiembrie 2018

Punerea în vânzare a medicamentelor si, în general, a produselor farmaceutice poate constitui o suma întreaga de probleme, daca testarile legate de uzul uman nu au fost realizate corespunzator sau producatorii au avut mai întâi interesul sa grabeasca vinderea lor, pentru a obtine un profit cât mai substantial.

 O situatie foarte îngrijoratoare se refera la unul dintre mijloacele contraceptive feminine considerate printre cele mai sigure: steriletul. Un semnal de alarma s-a tras în acest sens în Franta, Spania, Statele Unite, Germania, dupa ce s-au înregistrat numeroase reclamatii legate de efectele secundare negative ale steriletului hormonal Mirena, produs al Laboratoarelor Bayer.

Dosarul Mirena

 Ameteli, stari depresive, scaderea libidoului, anxietate, chiar caderea parului, irascibilitate si alte asemenea simptome – care nu sunt mentionate în prospectul produsului, desi era un lucru elementar, obligatoriu – s-au adunat în mii si mii de sesizari din asa-numitul „dosar Mirena”. În Franta, peste 8.000 de paciente au creat un grup pe Facebook denumit „Victime ale steriletului hormonal Mirena”, pentru a semnala efectele indezirabile carora aceste femei sustin ca le-au devenit victime.

 În fata valului de reclamatii, institutiile de sanatate publica nationale si internationale au fost obligate sa declanseze investigatii de farmacovigilenta, rezultatele fiind facute publice în toamna anului trecut. Rezultatele si concluziile nu au fost întotdeauna în concordanta, unii medici admitând ca Mirena determina unele efecte secundare nedorite, în final Agentia europeana a medicamentului apreciind ca nu exista date suficiente si concludente pentru a reevalua si, eventual, pentru a schimba ceva legat de acest sterilet considerat un element revolutionar în domeniul contraceptiei.

Un „decalaj” medical?

 Un amanunt care nu o singura data le va fi scapat multor femei care au depus sesizari (majoritatea, pe retelele de socializare, sub protectia anonimatului), însa pe care altele l-au semnalat, se refera la informarea deficitara sau total inexistenta, din partea medicului ginecolog, despre principiul de functionare si mai ales posibilele efecte secundare ale steriletului Mirena. Si aceasta, în conditiile în care, în cazuri mai rare, s-au reclamat si alte simptome indezirabile atribuite acestui produs, pe lânga cele indicate frecvent: calculi biliari, tahicardie, scaderea vederii, oprirea menstruatiei, perforatii uterine, tensiune intracraniana, sarcina extrauterina s.a.

 Dincolo de faptul ca, deseori, reactii pe aceeasi tema din partea mai multor utilizatoare ale dispozitivului Mirena au venit în spatiul virtual abia dupa ce câteva alte femei au avut „curajul” sa faca o legatura între starile lor neplacute si purtarea steriletului respectiv, majoritatea au remarcat totusi o anume inertie si chiar agresivitate din partea unor ginecologi, care au mers de la a incrimina vârsta ori medicatia contra altor probleme ale pacientei, pâna la a o acuza pe aceasta de... nebunie!

 Cert este ca, asa cum observa o astfel de petenta din Franta, exista un decalaj între ceea ce scrie în prospectul produsului si ceea ce sustin medicii. „Decalaj” medical (?!) pe care îl vor acoperi, poate, la modul benefic, cercetarile în curs de derulare.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU