Cand cafeaua devine drog

miercuri, 26 iunie 2019

Exista în lumea de azi mult mai numeroase substante decat ne-am putea închipui, care au efecte adictive (mai simplu spus, prin consum îndelungat si devenit obisnuinta „dau dependenta”), chiar daca nu e vorba despre stupefiantele interzise folosirii si plasate sub incidenta unor legi, respectiv sanctiuni penale, totusi, mult prea blande în spatiul de tip occidental.

 Poate nu e rau sa amintim ca în cateva tari de pe mapamond detinerea, traficul, vanzarea si consumul de droguri se pedepsesc inclusiv cu condamnarea la executie. În Romania, auzim la stiri halucinanta informatie despre politisti care fac trafic de droguri.

 Informarea corecta si folosirea ratiunii pentru a discerne între închipuitele „beneficii” de moment ale îngurgitarii prafurilor albe, dar si a altor substante si produse, si raul imens facut împotriva propriei fiinte a consumatorului si a celor din jur, ar ajuta macar putin la diminuarea devastatorului fenomen. Caci, oricat ar parea de incredibil, desi periculozitatea nu se ridica chiar la rapiditatea si „strategia” atacului prafurilor albe, chiar produse asa-zis legale pot transforma un om într-un sclav al lor: tutunul, alcoolul, unele medicamente, bauturi racoritoare de tip cola, dar si savuroasa cafea!

 Acest din urma aliment, la care, sa recunoastem, nu prea suntem nici dispusi si nici în stare sa renuntam, ar avea, potrivit specialistilor, proprietati ce dau dependenta. Ceea ce –linistiti-va! – nu înseamna ca trebuie sa o „exilam” total din viata noastra, ci doar sa nu abuzam de ea.

 Cofeina este cel mai utilizat drog de pe Terra, conform American Chemical Society, fiind prezenta în cafea, ceaiuri, sucuri, analgezice, ciocolata, bauturi si alimente „energizante”. Ea este absorbita în intestine, apoi calatoreste spre creier, unde stimuleaza activitatea celulelor cerebrale, astfel încat sa nu mai resimtim senzatia de oboseala.

 Consumul regulat de cofeina modifica foarte usor chimia creierului, iar bautorul de cafea are nevoie de cresterea dozei, pentru ca organismul se obisnuieste si cere mai mult. Efectele negative ale cofeinei nu sunt recunoscute, deoarece este un drog acceptat din punct de vedere social, integrat în obiceiurile si în rutinele noastre.

 Consumul ocazional de cofeina nu este periculos, însa consumul frecvent poate produce efecte negative. Studiile arata ca peste 50% din consumatorii de cofeina întampina dificultati de reducere sau renuntare la acest drog. Daca se întrerupe brusc consumul de cafea, creierul ramane fara combustibil si apare senzatia de oboseala, care te determina sa bei cafea din nou. Riscul de a deveni dependent de cafea tine de factori diversi, de la cei de natura genetica, la cei de natura sociala. Din pacate, în acest moment nu se stie exact cat timp îi ia unui organism sa devina dependent de cafea.

 Primele simptome care apar în cazul întreruperii consumului de cofeina sunt: durerea de cap, senzatia de oboseala, scaderea capacitatii de concentrare, irascibilitatea si starea depresiva. De asemenea, pot aparea senzatii de greata si dureri musculare. Aceste semnale apar la 10-12 ore dupa întreruperea consumului si pot persista 2-3 zile. Palmele umede, bataile intense ale inimii, agitatia, nervozitatea, toate acestea sunt semne care indica faptul ca ati consumat o doza prea mare de cofeina. Apoi, ca urmare a cresterii ritmului cardiac si respirator, creierul este privat de oxigenul necesar pentru gandirea calma si rationala. Nu în ultimul rand, prea multa cofeina duce la cresterea tensiunii arteriale si a frecventei respiratiei, iar la ora de odihna poate cauza tulburari de somn nocturn si somnolenta pe durata zilei.

 Conform European Food Safety Authority, adultii pot sa consume în siguranta o doza unica de cofeina de pana la 200 mg (circa 3 mg per kilogram de greutate corporala) sau pana la 400 mg pe zi. În cazul femeilor însarcinate si care alapteaza, se considera 200 mg pe zi drept un nivel sigur pentru fetus, indiferent de sursa. Pentru copii si adolescenti, a fost considerat un nivel sigur de consum zilnic de 3 mg per kg de greutate corporala. Si nu uitati ca nu vorbim doar despre consumul cafelei ca atare, ci despre cofeina prezenta în toate produsele mentionate mai sus.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU