Momentul optim pentru o siesta buna

miercuri, 14 august 2019

Cand vorbim despre regenerarea organismului prin dormit, ne gandim automat la perioada noptii. Totusi orice om resimte destul de frecvent nevoia de a se odihni macar cateva minute si in timpul zilei.

 Nu intamplator, in tari care au un adevarat cult pentru mentinerea sanatatii astfel incat activitatile cotidiene sa nu aiba de suferit (vezi japonezii, coreenii, chinezii s.a.) au oficializat pe alocuri metode de refacere chiar la serviciu, prin somn. Si nu... cu capul pe birou, ci in incaperi speciale si in ceea ce am putea numi cadru organizat. Se spune ca, de pilda, „nu e bine” sa te odihnesti dupa ce ai mancat. Dar, in acelasi timp, nu putem sa nu ne amintim ca macar bunicii nostri de la tara, dupa ce incheiau o repriza serioasa de munca si apoi mancau, trageau imediat un pui de somn, eventual pe iarba de sub un copac si erau bine-sanatosi.

 Astazi se vorbeste despre formule prin care sa se poata stabili exact, pentru fiecare dintre noi, cam in ce moment al zilei e bine sa punem capul pe perna si cate minute sa dormim, in functie si de cat si cum am dormit in timpul noptii precedente. Nu este cazul sa ridiculizam aceste aspecte, mai ales ca noi traim altfel de vremuri decat inaintasii nostri, iar ritmul vietii a luat-o la galop!

 Ca e bine sau nu, ca e util sau absolut indiferent, avem astazi la dispozitie asa-zisi specialisti in sieste, profesionisti, cum ar veni, care ne invata cum sa fim mai vigilenti, mai concentrati in aceasta privinta sau, mai concret in cazul de fata, care e momentul ideal sa atipim putin in timpul zilei. Sara Mednick, o „siestologa” americana a pus la punct chiar un instrument disponibil online – denumit „roata siestei” – care permite calcularea orei ideale pentru aceasta. Daca chiar avem timp si pentru asa ceva, trebuie sa stim ca avem doar de indicat ora la care ne-am trezit si programul respectiv ne arata imediat la ce ora ar cam fi cazul sa mai dormim putin, siesta tinand cont de durata somnului profund (slow-wave sleep) si cea a somnului paradoxal (rem sleep).

 Un exemplu: daca v-ati trezit la ora 07:00, instrumentul va va spune ca siesta trebuie realizata de preferinta in jurul orei 14:00. Inainte, va domina somnul paradoxal, iar dupa, somnul profund.

 De asemenea, pentru o refacere rapida si necesara, optati pentru o siesta scurta, de 10-15 minute. Daca insa noaptea precedenta a fost scurta si simtiti nevoia sa va reincarcati bateriile, procedati in asa fel incat siesta sa fie mai lunga, de aproximativ o ora. In orice caz, merita sa nu uitam nici metodele traditionale si vechi de odihna, dar si modul de viata sanatoasa, in general.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU