Cum sa pacalim gripa

miercuri, 11 decembrie 2019

Boala veche de cand lumea, gripa, sub nenumaratele ei forme, s-a dovedit unul dintre cei mai redutabili inamici ai omului, intre cele doua „tabere” existand o permanenta hartuire, cu mijloace imprevizibile si atipice unui razboi interuman.

 Pentru noi, strategia cea mai potrivita consta in gasirea „viclesugurilor” optime pentru a nu cadea prada virusilor. Va prezentam mai jos cateva asemenea masuri profilactice, in cel mai bun caz de adoptat simultan.

 Taierea unghiilor. O recomandare esentiala pentru evitarea gripei este, se stie, spalatul pe maini. Nu e totusi si suficient. Unghiile netaiate in mod regulat reprezinta veritabile bombe cu microbi. Sub unghiile murdare se afla un adevarat paradis pentru dezvoltarea acestor agresori invizibili: umiditatea specifica permanenta le da timp suficient, iar riscul se amplifica daca ne mai si roadem unghiile sau le acoperim cu lac sau cu oja. Asadar – unghii taiate si spalate cu peria in fiecare seara.

 Acoperirea nasului. Pentru sezonul rece, dar si pentru zilele mai racoroase si umede de peste an, e bine ca nasul sa il avem acoperit cand iesim afara. De la 33ºC in sus, virusii se inmultesc mai rapid si raspunsul imunitar e mai slab. In schimb, daca nasul sta la o temperatura cat de cat constanta de 37ºC, sistemul de aparare al organismului functioneaza normal si riscul de contaminare ramane scazut.

 Minimum sapte ore de somn. S-a constatat ca persoanele care dorm mai putin de sapte ore pe zi prezinta un risc de trei ori mai ridicat de imbolnavire. Prin urmare, o noapte de somn bun constituie o buna protectie contra gripei. Pentru imbunatatirea somnului, ideal este ca temperatura camerei sa fie intre 16 si 18ºC si nicio lumina artificiala sa nu deranjeze. Nici macar mult-raspandita „lampa de veghe”.

 Mangaierea partenerului. Prin aceasta recomandare, medicii sigur nu incalca intimitatea cuplului. Exista de altfel o motivatie strict stiintifica: mangaierile diminueaza nivelul de cortizol (hormonul stresului) si reduc anxietatea, marind nivelul ocitocinei (hormonul placerii, al empatiei, al generozitatii).

 Sport si un moral ridicat. Practicarea unui sport favorizeaza un somn mai bun: doua ore si jumatate de exercitiu fizic pe saptamana maresc cu 65% calitatea somnului. Totodata, se pastreaza o greutate normala, lucru foarte important in pastrarea respectului de sine si pentru un moral ridicat. Or, daca nu suntem cu moralul „la pamant”, riscam mai putin o imbolnavire de gripa.

 Specialisti spun – mai degraba metaforic, dar foarte adevarat – ca ceea ce avem in minte se citeste in celulele noastre prin ceea ce numim telomeri (o regiune a ADN-ului aflata la extremitatea unui cromozom). Se vede astfel starea noastra de fericire pana in biologia noastra. Aceasta conditioneaza o speranta de viata cat mai sanatoasa si in consecinta vom face tot posibilul sa ne aparam impotriva infectiilor.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU