Cand umerii nu mai „tin”

joi, 09 ianuarie 2020

Metaforic vorbind, toata viata ducem „pe umeri” greutatile ce ni se impun ori pe care dorim sa le transportam catre mai bine. Concret, chiar ducem greutati fizice, mult timp fara sa resimtim probleme majore, insa vine o varsta la care toate acestea pot depasi o limita suportabila, generand astfel anumite afectiuni greu de dus tot astfel... pe umeri. Durerile de umar pot fi cauzate de bursita (inflamatia pernelor dintre oase si tesuturile moi aflate peste acestea) sau tendinita (uzura tendonului care se produce lent, din cauza suprasolicitarilor).

 De asemenea, durerea poate aparea atunci cand un tendon se rupe din cauza unei vatamari sau a unei suprasolicitari indelungate si devine mai frecventa pe masura ce inaintam in varsta, deoarece tendoanele noastre slabesc, in timp.

 Astfel de probleme se intalnesc mai ales in cazul persoanelor cu varsta de peste 40 de ani si sunt cauzate de microtraumatisme repetate, in special miscari cu bratele deasupra capului, aruncari repetate, carat greutati, alcoolism, diabet zaharat, hipertrigliceridemie. Exista si profesii care suprasolicita zona umarului: tamplar, pictor, sudor etc. In cazul acestora, durerea este imprecis localizata si se intensifica noaptea, daca se doarme pe partea afectata. Durerile care persista mai mult de trei luni duc la hipotrofie si la scaderea marcata a fortei musculare, iar din punct de vedere functional scade global gradul de mobilitate al umarului, in principal fiind afectate abductia, flexia si rotatia interna-externa.

 Obiectivele tratamentului in recuperarea umarului sunt urmatoarele: l calmarea durerii si a procesului inflamator; l corectarea pozitiilor vicioase; l intretinerea mobilitatii normale sau refacerea gradului de mobilitate in primul rand pentru unghiurile functionale; l refacerea progresiva a tonusului, fortei, rezistentei; l reechilibrarea grupelor musculare periarticulare; l evitarea tuturor factorilor de stres mecanic. Este foarte important ca programul de recuperare sa inceapa chiar inainte de vindecarea completa a leziunii tisulare.

 Suferinzii de aceasta problema pot incerca si singuri, acasa, cateva exercitii simple, menite sa le amelioreze durerile: 1. Pozitia stand in picioare, se ridica umerii si se ramane in aceasta pozitie timp de 5 secunde; 2. Se strang ambii omoplati catre inapoi, in mod simultan si se ramane in aceasta pozitie 5 secunde; 3. Se trag in jos omoplatii, pozitie care se mentine 5 secunde. Caldura sau impachetarile reci pot reduce durerea, iar medicul poate recomanda teste de imagistica, precum si medicamente ce reduc inflamatia. Totusi, in caz de durere intensa ori agravanta, trebuie consultat un specialist, pentru a se depista eventuale anomalii, inflamatii, deformari, sensibilitate sau slabiciune musculara, verificand totodata mobilitatea si forta umarului.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU