Semne de oboseala suprarenala

luni, 27 iunie 2022

Va simtiti in mod constant obosit si deprimat? Ar putea fi oboseala suprarenala. Multi dintre noi adora o cafea sau o ceasca de ceai de dimineata pentru a incepe ziua, dar daca va treziti constant fara senzatie de improspatare, nu puteti functiona fara consumul de cofeina si traiti cu un sentiment general de a trece ziua, acestea ar putea fi semnele sindromului de oboseala suprarenala.

 Termenul se refera la un set de simptome care sugereaza ca suprarenalele – glandele secretoare de hormoni aflate deasupra rinichilor – nu functioneaza asa cum ar trebui.

 Semnele sindromului de oboseala suprarenala includ senzatia de oboseala fara nicio explicatie, in special dimineata devreme si la mijlocul dupa-amiezii; difi-cultatea de a depasi dimineata fara cofeina; senzatie de epuizare; pofta de gustari sarate sau dulci; energie sporita dupa ora 18:00 fata de timpul zilei.

 Modalitati de a reduce stresul si de a depasi oboseala suprarenala:

 – compasiunea fata de propria persoana: este fundamentul atentiei. Sa deveniti constienti de cuvintele dure ce pot face parte din dialogul intern si sa le inlocuiti cu sentimentul ca meritati ingrijire de sine. De multe ori poate fi mai usor sa aveti grija de ceilalti in loc de dumneavoastra, dar trebuie sa va oferiti permisiunea sa va asezati pe primul loc. O parte din aceasta inseamna sa invatati sa spuneti nu, fara a simti nevoia de justificare.

 – relaxarea. Nu puteti elimina tot stresul din viata, asa ca este bine sa va cresteti rezistenta. Multor oameni stresati cronic le este greu sa stea nemiscati, asa ca o medi-tatie in miscare va poate ajuta sa ajunga la momentul prezent, in timp ce mintea lor are ceva anume pe care sa se concentreze. La fel de simplu este si sa va concentrati asupra respiratiei timp de 10 minute.

 – exercitii usoare. In lumea moderna, o situatie stresanta nu vine din confruntarea cu un tigru, ci cu probleme de munca, de sanatate, de familie sau cu incidente ne-prevazute. Hormonii sunt eliberati, dar nu exista urmari fizice care sa-i ajute sa se risipeasca. Aici pot ajuta exercitiile fizice, deoarece calmeaza sistemul nervos. Totusi, daca aveti oboseala suprarenala, fiti constient ca exercitiile in forta stimuleaza si eliberarea de cortizol, asa ca incercati optiuni mai blande, cum ar fi mersul pe jos, yoga sau inotul lent.

 – mancati regulat. Scaderea zaharului din sange stimuleaza eliberarea de cortizol, care poate adauga presiune asupra suprare-nalelor. Pentru sustinerea suprarenalelor, luati o gustare mica la fiecare trei ore, bogata in proteine si cu indice glicemic scazut, pentru a evita scaderea zaharului din sange. Eliminati totodata alimentele care inflameaza, ca zaharul rafinat, painea alba, prajiturile si alte dulciuri.

 – prioritizati somnul. „Valurile” de cortizol seara aduc multa energie si deci pornirea de a lucra in continuare si de a merge la culcare tarziu. Insa chiar acesta este momentul in care cortizolul ar trebui sa scada, asa ca aveti nevoie de o rutina de seara care sa favorizeze somnul. Asta inseamna sa nu existe ecrane, o ocupatie, nu stati pana tarziu. Expunerea la lumina albastra afecteaza ritmul circadian si perturba mecanismele de raspuns la stres. De asemenea, scade productia de melatonina, hormonul somnului si antioxidant important care ajuta sistemul imunitar.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU