Uitarea – o stare normala!

luni, 01 august 2022

Ieri a fost onomastica unui coleg. Saptamâna trecuta, o data aniversara. Trebuie sa recunoastem ca de ceva vreme încoace, golurile de memorie s-au înmultit si de fiecare data va faceti mustrari de constiinta. Sau, poate, si mai rau: simtiti deja amenintarea unui Alzheimer precoce. Cu toate acestea, cu siguranta nu este cazul si chiar, potrivit neurobiologului Robert Jaffard, este un „eveniment complet normal”. De ce apare?

„Amnezie selectiva”

 Iata o alta denumire, mai savanta, pentru ocazionala pierdere de memorie. „În timpul somnului, memoria sorteaza, pastreaza utilul si sterge inutilul, detaliaza expertul. Cu alte cuvinte, este mai bine sa uitam ceea ce nu este esential, pentru a ne aminti în schimb ceea ce este eficient. Dar pot fi si informatii pe care nu le dorim si care sunt reprimate, chiar si inconstient.”

 Pe scurt, este vorba despre o chestiune de selectie, iar cele mai multe dintre aceste lipsuri de memorie nu indica deloc o deraiere a memoriei, ci dimpotriva, „face posibila conservarea si organizarea elementelor. Hipermnezicii pot avea astfel atât amintiri exceptionale, cât si altele catastrofale, deoarece înregistreaza tot ce se întâmpla, dar nu organizeaza nimic”.

 Pe de alta parte, unele neglijente sunt legate de o problema la codificarea informatiilor: un memento uneori suprimat de un factor cheie: stresul.

 Daca o simpla problema de oboseala si deci de atentie („În situatia în care nu esti atent când îti scoti cheile din buzunar, risti sa nu le mai gasesti”) poate explica o lipsa incidentala de memorie, atunci un vârf de stres este adesea cauza: „Când ne amintim ceva, punem la punct un proces de recapitulare care reproduce activitatea cerebrala la momentul codificarii. Cresterea nivelului de cortizol în caz de stres dezorganizeaza aceasta recapitulare si duce la probleme de restabilire a echilibrului.

 Pe de alta parte, fiti constienti de faptul ca, daca stresul afecteaza amintirea, acesta faciliteaza în schimb foarte mult memorarea: sunteti alerti emotional, iar aceasta permite o mai buna codificare si o mai buna consolidare a informatiilor. Pe scurt, relaxati-va, dar nu prea mult”, ne sfatuiesc specialistii.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU