Cāteva sfaturi pentru un concediu... sanatos

miercuri, 06 august 2003

          Īmbolnavirea departe de casa nu numai ca strica tot concediul, dar implica si multe complicatii carora pe moment nu li se gasesc foarte usor solutii. Īn cāteva zile sau doar īn cāteva secunde sanatatea se poate deteriora daca nu sunt luate elementarele masuri de precautie īnainte de a pleca de acasa īn vacanta.
          Īmbolnavirea departe de casa nu numai ca strica tot concediul, dar implica si multe complicatii carora pe moment nu li se gasesc foarte usor solutii. Īn cāteva zile sau doar īn cāteva secunde sanatatea se poate deteriora daca nu sunt luate elementarele masuri de precautie īnainte de a pleca de acasa īn vacanta. Chiar si pentru o calatorie scurta e bine sa fie luate īn seama unele masuri de prevedere. Asadar:
          Faceti un examen medical complet, mai ales daca va numarati printre persoanele cu probleme cronice de sanatate. Daca ati suferit recent o interventie chirurgicala sau ati avut un infarct miocardic, o fractura, un accident vascular cerebral, o cadere nervoasa sau orice alta forma de boala care v-a afectat sanatatea, medicul va poate spune cu certitudine daca puteti calatori, īn ce conditii si unde este cel mai potrivit sa va petreceti sejurul.
          Gānditi-va dinainte la programul zilnic din perioada vacantei, la so-licitarile fizice si psihice impuse de acesta si amintiti-va ca plecarea īn calatorie nu īnseamna ca indicatiile medicului intra si ele īn concediu, cu atāt mai putin daca urmati un tratament, o dieta speciala sau un program de exercitii fizice.
          Rezolvati-va īnainte de a pleca problemele stomatologice acute. Nu lasati o durere de dinti sau o lucrare dentara deficitara sa va strice vacanta.
          Luati īn calcul mai multe situatii atunci cānd va faceti bagajul. Diverse circumstante neasteptate s-ar putea ivi īn timpul calatoriei sau īn locul de destinatie. Cumparati-va dinainte toate medicamentele pe care vi le administrati uzual, eventual luati cāteva tablete īn plus.
          
          1.La destinatie, luati-va toate masurile de protejare a sanatatii.
          Evitati diareea turistului.
          Māncati numai alimente bine pregatite termic, de preferinta din categoria celor care sunt servite fierbinti.
          Evitati salatele cu diferite sosuri sau maioneza, bufetul rece, carnea preparata insuficient, prajiturile cu crema, legumele si fructele crude īndoielnic spalate
          Beti numai apa provenita din surse sigure, sau apa īmbuteliata, sucuri, bere etc. servite īn recipiente originale. Bauturile preparate din apa fiarta, cum ar fi cafeaua sau ceaiul, sunt de asemenea, de obicei, sigure.
          Īn locuri nesigure din punct de vedere al calitatii apei (īn Delta, de exemplu), folositi apa īmbuteliata chiar si pentru spalatul pe dinti.
          Puneti īn trusa medicala de voiaj si medicamente antidiareice.
          
          2.Fiti atenti la epuizarea prin caldura. Īn zonele sau zilele foarte calduroase, dupa o zi de plaja, de plimbare, de excursii, pot aparea semnele unei oboseli epuizante, ameteli, senzatie de greata, transpiratii abundente, tulburari de ritm cardiac etc. Pentru a preveni aceasta situatie:
          īncepeti sejurul cu 2-3 zile de adaptare, īn care organismul sa se obisnuiasca treptat cu solicitarea.
          Daca mergeti mult pe jos, pentru vizita diferite obiective turistice, deplasati-va mai īncet īn primele zile.
          Planificati-va perioade regulate de odihna si de repaus la umbra.
          Nu faceti abuzuri alimentare si evitati bauturile alcoolice.
          Beti lichide īnainte de senzatia de sete, īn scopul de a hidrata constant organismul.
          Purtati īmbracaminte usoara, din bumbac sau in, de culori deschise, si palarii cu boruri largi. La primul semn de epuizare datorata caldurii exagerate, nu va mai expuneti la soare si odihniti-va undeva la umbra sau īntr-un spatiu dotat cu aer conditionat.
          
          3. Aveti grija sa nu faceti basici, rosaturi sau rani la picioare,atunci cānd mergeti mult pe jos, pe carari de munte de exemplu. Pentru a le evita:
          purtati īncaltaminte comoda.
          Purtati ciorapi de bumbac īn care anterior ati presarat pudra de talc.
          
          4. Tineti sub control raul de altitudine. Scaderea concentratiei oxigenului din aer la altitudini mai mari poate cauza senzatia de rau, manifestata prin dureri de cap, pocnituri īn urechi, senzatia de imposibilitate de a respira la cel mai mic efort, oboseala, greata, insomnie. Ce-i de facut?
          Daca stiti deja ca reactionati negativ la altitudini mai mari, stabiliti un sejur īntr-o localitate moderata din acest punct de vedere si ascensiuni limitate.
          Respectati timpul de adaptare, odihniti-va o zi dupa ce ati ajuns la locul de destinatie. Pastrati un ritm de urcat pe munte moderat si īncetiniti-l daca simtiti ca respirati greu sau sunteti obosit.
          Evitati tigarile si alcoolul.
          
          5. Luati masuri pentru a evita raul de miscare,care poate aparea brusc, evoluānd de la o senzatie de neliniste, pāna la transpiratii reci, ameteli, varsaturi si diaree. Raul de miscare dispare de obicei imediat ce se opreste miscarea si, de asemenea, calatorind mai mult adaptarea se face treptat. Cum se poate evita raul de miscare?
          Īn tren, optati pentru locul de lānga geam, īn sensul de mers al trenului.
          Īn automobil, ocupati locul din fata.
          Īn avion, solicitati un loc īn dreptul marginii anterioare aripii.
          Īn calatoriile cu vaporul, asezati-va la mijlocul navei, aproape de linia de plutire.