La ce e bun mersul pe jos

vineri, 08 ianuarie 1999
Dupa cum prea bine realizati aceasta, una dintre multiplele consecinte nefaste ale civilizatiei masiniste asupra omului, tine de comprimarea la maximum a miscarii cānd se stie ca omul a fost conceput īnca din start ca o fiinta cinetica. Un adult sanatos, cāntarind īn jur de 70 de kg, poate parcurge comod din mers distanta de 1 km si pe loc īntins, deci de ses, efectuānd astfel lucrul mecanic pe care l-ar necesita urcarea la o īnaltime de 33,5 m, cheltuiala de energie necesitata de acest act fiind relativ mica si fiind semnalata de o stare fiziologica de oboseala musculara, de accelerarea pulsului si a respiratiei. Dupa cum prea bine realizati aceasta, una dintre multiplele consecinte nefaste ale civilizatiei masiniste asupra omului, tine de comprimarea la maximum a miscarii cānd se stie ca omul a fost conceput īnca din start ca o fiinta cinetica. Un adult sanatos, cāntarind īn jur de 70 de kg, poate parcurge comod din mers distanta de 1 km si pe loc īntins, deci de ses, efectuānd astfel lucrul mecanic pe care l-ar necesita urcarea la o īnaltime de 33,5 m, cheltuiala de energie necesitata de acest act fiind relativ mica si fiind semnalata de o stare fiziologica de oboseala musculara, de accelerarea pulsului si a respiratiei. Cum ne aflam īn acea perioada din an cānd parcurile exercita o irezistibila atractie asupra noastra, atāt sub raport cromatic, cāt si olfactiv, merita sa repunem īn functie acest sport nr.1 al conditiei umane care este mersul pe jos, sport si muzica. Īn continuare, am sa va prezint doar cāteva din multiplele efecte benefice ale miscarii īn general pentru sanatate si, implicit, acelea ce revin mersului pe jos īn particular.Miscarea si, implicit mersul pe jos, fortifica si amelioreaza functionalitatea acestui principal motor al fapturii umane care este inima, motiv pentru care sunt recomandate īn primul rānd tuturor acelora care prin profesia lor sunt tributari sedentarismului.Tot miscarea sporeste elasticitatea toracelui, fortifica muschii inspiratori si expiratori, dilatānd bine alveolele, de unde o vizibila ameliorare a respiratiei, motiv pentru care este recomandata emfizematosilor, fumatorilor, ca si tuturor acelora care, din diverse motive, si-au deteriorat functiile respiratoriiu Tot miscarea amelioreaza īn mod evident circulatia sangvina cu tot ce decurge din aceasta realitate, marind densitatea retelei capilare, irigānd mai bine muschii si tesuturile, favorizānd schimburile celulare pe calea unei mai bune oxigenari a celulelor si a debarasarii acestora de produsii nocivi de catabolism.Miscarea, de asemenea, intensifica arderile celulare, intensificare care este īn raport direct cu intensitatea procesului cinetic.Intensificānd arderile, miscarea ne ajuta nu numai la mentinerea echilibrului ponderal ci si la profilaxia ateromatozei, respectiv a acestei boli pe cāt de raspāndita si pe atāt de necunoscuta, care consta din depunerea acelei rugini biologice care asterne patul infarctului de miocard si a accidentelor vasculare, boli care, dupa cum stim, ocupa primul loc pe scara mortalitatii īn tarile civilizate īn care sedentarismul a devenit fireste a doua natura.