Gustand... secretele Mediteranei

miercuri, 02 mai 2007

 Probabil ca unii dintre dumneavoastra se vor fi gandind la algele marine care, in ultimii ani, si-au relevat extraordinare calitati terapeutice si nutritive. Putem lua in considerare si acest element important, insa mai jos ne vom referi pe scurt la asa-numitul regim cretan de alimentatie si totodata de pastrare a starii de sanatate la parametri foarte ridicati. De altfel nu mai e un secret pentru nimeni faptul ca populatiile traitoare in regiuni ce le impune un mod de viata direct legat de ocean – si ne referim aici in primul rand la tipul de hrana predominant – sunt mai sanatoase si mai longevive decat, sa zicem, europenii de pe continent.

Nu intamplator, primii amintiti sunt japonezii, eschimosii, dar si cretanii – ca fiind cei mai protejati impotriva bolilor cardiovasculare. Printr-o „extensie” deloc fortata, pe cei din urma ii vom plasa in grupul mult mai mare al populatiei mediteraneene si, deoarece din punct de vedere geografic (si nu numai) sunt si cei mai apropiati de noi, vom arata care ar fi „secretele” – exemplare! – ce ii ajuta sa-si perpetueze aceasta stare a sanatatii, de invidiat. Sfaturile vi le adresam direct!


 - Consumati, la micul-dejun si la masa de pranz, legume cat mai multe si pe cat posibil in salate (neprelucrate la temperaturi ridicate), iar pe parcursul zilei, cel putin trei fructe.
 - Renuntati sau macar reduceti consumul de smantana si de unt, optand in schimb pentru uleiul de masline.
 - Cel putin de doua ori pe saptamana, e bine sa aveti un meniu compus din peste, cu preferinta pentru cel oceanic gras.
 - Ideal ar fi ca fiecare masa sa includa – la libera alegere a subiectului – o portie de legume uscate, paste, gris sau orez.


 - Inlocuiti painea din faina rafinata cu cea integrala, graham, de tarate, intermediara etc. (Consultati in prealabil eticheta, intrucat „se intampla” ca denumirea generica a produsului sa fie inselatoare.)
 - Reduceti consumul de carne, preferand-o mai degraba pe cea slaba, de pasare (cu masura, evident).
 - Consumul de oua este cazul sa fie limitat la cel mult patru pe saptamana (inclusiv cele din salate, maioneze, deserturi) si conform traditionalului principiu ca dimineata acest aliment e cel mai indicat, iar seara totalmente nerecomandat.


 - Cautati sa inlocuiti laptele integral si smantana cu iaurturi, kefir, sana si o felie de telemea (nu cu branzeturi topite).
 - Inima dumneavoastra va bate mai... tinereste, daca la masa va veti permite sa consumati si un pahar sau doua de vin rosu, zilnic (ne referim la vinuri naturale!); dar nu mai mult de doua.

ADRIAN-NICOLAE POPESCU