Yoga sporeste capacitatea de concentrare la copii

miercuri, 18 februarie 2009

 Stiati ca micutii dumneavoastra practica yoga chiar si fara sa fie constienti de lucrul acesta? Intins pe burtica, pe masa de infasat, bebelusul ridica capul: aceasta este cunoscuta ca postura Cobra. Ca sa se amuze, multi copii fac lumanarea: aceasta este postura Sarvangasana. Cultivand dragostea copilului dumneavoastra pentru stravechea disciplina orientala, fiti siguri ca acesta nu va avea decat de castigat!

O multime de beneficii cu minimum de efort

Yoga solicita articulatiile, muschii si oasele. De aceea, inainte de a va decide sa va indrumati copilul sa faca yoga ar fi bine sa consultati medicul. Contraindicatiile sunt rare: in caz de probleme cardiace sau oculare grave (miopie grava sau cataracta congenitala), posturile in cap sunt nerecomandate. Ele provoaca un aflux de sange important la nivelul creierului si al inimii. In caz de scolioza, exercitiile care necesita aplecari inainte sunt dificil de realizat, de aceea ar trebui evitate. Efectuarea regulata de sedinte yoga are un efect deosebit in dobandirea echilibrului fizic si psihic al copilului. O astfel de practica calmeaza copiii hiperactivi, ii tonifica pe cei indolenti sau prea relaxati. De asemenea ii ajuta pe cei introvertiti sa devina siguri pe ei.

Pregatirea sedintei

- Amenajarea camerei. Indepartati masa, scaunele, bibelourile, ca micutul sa nu se loveasca de ele. Aerisiti, scoateti telefonul din functiune si puneti o muzica relaxanta.
 - Alegerea momentului potrivit. Sfarsitul zilei, pentru a pregati o seara linistita, sau la finele diminetii in weekenduri sunt cele mai bune momente pentru a practica yoga. Sedintele nu trebuie sa fie lungi: 10-20 de minute, in functie de vointa copilului si capacitatea sa de concentrare.
 Evitati sa practicati yoga: dimineata, la trezire si imediat dupa masa.
 - Alegerea echipamentului potrivit. Ideal ar fi sa imbrace hainute confectionate din bumbac, care sa nu-i constranga miscarile.

Insusirea notiunilor elementare

Iata cateva dintre principalele pozitii pe care trebuie sa le cunoasca:

Pozitii de baza

 - Lumanarea. Copilul sta lungit pe spate, cu bratele pe langa corp si picioarele usor departate. Ridica bazinul, plaseaza palmele la baza spatelui si indreapta picioarele spre cer.
 Sfaturi pentru parinti: capul copilului trebuie sa se afle drept in prelungirea corpului. Puteti pune genunchiul contra osului sacru al copilului pentru a-i mentine bazinul. Ajutati-l sa intinda perfect picioarele.
 Puncte forte: aceasta pozitie permite o buna circulatie sangvina spre inima si o mai buna irigare a pieptului, gatului si plamanilor. Este foarte relaxanta.

- Plugul. Intins pe spate, copilul pliaza genunchii pana cand atinge cu ei fruntea. Apoi intinde picioarele pe deasupra capului, astfel incat sa simta solul cu degetele mari de la picioare.
 Sfaturi pentru parinti: Ajutati-va copilul sa execute corect pozitia, plasand un scaunel in spatele capului lui, cu scopul de a-si sprijini de el degetele de la picioare.
 Puncte forte: Aceasta pozitie intinde coloana vertebrala, muschii spatelui si cei ai picioarelor.

- Podul. Stand pe spate, copilul intinde bratele pe langa cap si tine palmele indreptate spre tavan. Indoaie coatele, lipeste palmele de sol, aproape de umeri. Ridica spatele, sezutul si capul si priveste spre sol. Se sprijina pe palme si talpi.
 Sfaturi pentru parinti: Aveti grija ca talpile, genunchii si bazinul sa fie aliniate.
 Puncte forte: aceasta pozitie destinde gatul, tonifica sistemul nervos si mareste rezistenta coloanei vertebrale.

Pozitii de relaxare

 - pozitia copilului. Micutul sta asezat cu fesele sprijinite pe calcaie. Lipeste fruntea de sol, in fata, si intinde bratele pe langa corp, cu palmele orientate spre tavan.
 Sfaturi pentru parinti: aceasta pozitie echivaleaza cu o intoarcere la origini, actioneaza ca o memorie din viata intrauterina, amintind copilului matricea in care a trait noua luni.

- Savasana. Copilul sta alungit pe spate, cu bratele si picioarele usor departate si palmele orientate spre tavan. Tine ochii inchisi. Sfaturi pentru parinti: Aceasta pozitie se recomanda a fi efectuata la inceputul si la finalul sedintei de yoga.
 Puncte forte: are efecte calmante asupra sistemului nervos.

- Bebe Krishna: copilul sta lungit pe burta, cu capul orientat spre stanga, bratul drept intins pe langa cap. Bratul si piciorul drept sunt pliate la 90 de grade.
 Sfaturi pentru parinti: Aceasta pozitie se recomanda mai ales la inceputul si la sfarsitul sedintei de yoga.
 Puncte forte: Postura bebe Krishna ajuta la relaxarea spatelui.

Recomandari

 Inainte de a incepe sa efectuati pozitiile, faceti cateva intinderi (imitati miscarile unei pisici). Propuneti-i copilului cateva exercitii de respiratie, pozitii de baza si de relaxare. Este foarte important sa alegeti miscari variate, pentru ca micutul sa nu se plictiseasca. Axati-va pe relaxare daca micutul este tensionat sau pe exercitii de respiratie daca vrea sa-si amelioreze puterea de concentrare. De asemenea, este foarte important sa nu constrangeti copilul. Lasati-i libertatea de a incerca posturi noi, ba chiar de a inventa unele.


MIHAELA VLAD